Sökning: "Programmeringsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet Programmeringsundervisning.

  1. 1. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER

  2. 2. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  3. 3. Programmering inom matematikämnet : Hur och när använder eleverna kroppen som verktyg när de programmerar en robot

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)

    Författare :Alma Bragde; [2023]
    Nyckelord :Programmering; förkroppsligad kognition; matematik; kroppen som verktyg.;

    Sammanfattning : När eleverna möter undervisning som grundar sig i teorin förkroppsligad kognition kan elevernas engagemang öka samt att deras resultat kan förbättras genom att de får använda kroppen. Eleverna kan använda kroppen på flera olika sätt vid programmeringsundervisning, exempelvis när eleverna programmerar en robot, då eleverna får använda kroppen för att få syn på vridningar och hur roboten ska ta sig fram. LÄS MER

  4. 4. ProgramMera : En systematisk litteraturstudie om digitala verktygs verkan i samband med programmeringsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mikaela Galfi; Astrid Nilsson; Sofia Papamichailidou; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER