Sökning: "Programming Education"
Visar resultat 1 - 5 av 211 uppsatser innehållade orden Programming Education.
1. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER
2. Utmaningar med programmering inom matematikundervisning : En studie utifrån verksamma högstadielärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Sedan 2018 har programmering funnits med i högstadiets läroplan tillhörande matematikämnet. Denna förändring skapade flera debatter och matematiklärare ställdes inför en helt ny utmaning. LÄS MER
3. Programmeringens potentiella funktion i matematikundervisningen : En tematisk analys av matematiklärares programmeringsuppgifter och deras argument och tankar kring sin undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad aktiva matematiklärare i högstadiet anför för argument gällande programmeringens funktion i matematikundervisningen. För att besvara studiens frågeställning har examinationsuppgifter från en vidareutbildning i programmering för matematiklärare analyserats med en tematisk analys. LÄS MER
4. En inblick i hur lärare använder programmering som verktyg i sin matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I detta examenarbete undersöks lärares beskrivningar av hur de använder programmering i matematikundervisningen på gymnasienivå. Arbetet undersöker även vilka förkunskaper och vilket stöd som lärare beskriver som nödvändigt för att genomföra detta. LÄS MER
5. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER