Sökning: "Programteori"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade ordet Programteori.

  1. 21. Återkommande kartläggning av elevers läs- och skrivförmåga - Hur en systematisk kunskapsuppföljning används i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Paula Wiktorell; [2016-07-06]
    Nyckelord :programteori; systematisk kunskapsuppföljning; kartläggning; ; läs- och skrivförmåga; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka och utvärdera en kommuns användande av en årligt återkommande kunskapsprövning när det gäller elevers kunskaper i läsning och skrivande. Denna systematiska kunskapsuppföljning omfattar alla grundskolans årskurser och inkluderar förutom läsning även matematik och engelska. LÄS MER

  2. 22. Spelar hbtq-diplomeringen någon roll? En utvärdering av hbtq-diplomeringen med fokus på Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Nathalie Tapper; [2016-06-15]
    Nyckelord :utvärdering; programteori; hbtq-diplomering; Västra Götalandsregionen; verksamhetslogik;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en beskrivning och utvärdering av hbtq-diplomeringen som policy i Sverige och som verksamhet i Västra Götalandsregionen. Med programteori, textanalys, en mindre enkätstudie samt intervjuer har verksamhetslogiken och de kritiska framgångsfaktorerna tagits fram och mätts. LÄS MER

  3. 23. Kids’ Club En programteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Camilla Erlandsson Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :barn; våld; Kids’ Club; Preschool Kids’ Club; programteori;

    Sammanfattning :  Syftet med föreliggande studie är att skapa en programteori för stödprogrammet Kids’ Club och presentera denna i en enkel logisk modell. Studiens frågeställningar är: Vad är det stödprogrammet, i manualerna och tidigare studier, sägs behandla? Vilka antaganden vilar stödprogrammet på? Vad i stödprogrammet är det som sägs bidra till förändring? Vilka är de förväntade resultaten och effekterna av stödprogrammet? För att besvara frågorna och uppfylla studiens syfte har det empiriska materialet i form av tidigare studier och manualer för programmet analyserats utifrån en kvalitativ textanalytisk ansats. LÄS MER

  4. 24. Friendsprogrammet, på vilka villkor? En kvalitativ studie om hur kontextuella förutsättningar påverkar implementeringen av ett anti-mobbningsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sofia Olsson; Julia Torstensson; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; anti-mobbningsarbete; Friendsprogrammet; hela-skolan-ansats; diskriminering; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det finns många anti-mobbningsprogram och metoder för att förhindra förekomsten av mobbning. Det svenska anti-mobbningsprogrammet Friendsprogrammet använder sig av en hela-skolan-ansats för att reducera förekomsten av mobbning. LÄS MER

  5. 25. Skolpersonals arbete med Friendsprogrammet En programteoretisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Moa Almgren; Perdaod Kriv; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; Friendsprogrammet; programteori; logisk modell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att undersöka hur skolpersonal, på en utvald skola, implementerar och i praktiken förhåller sig till Friendsprogrammet, för att ta del av detta tillämpades en kvalitativ ansats. Empirin samlades in med hjälp av två semistrukturerade gruppintervjuer som genomfördes på en grundskola i en liten kommun. LÄS MER