Sökning: "Provångest"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Provångest.

  1. 1. Matematikångest i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caisa Andersson; Maja Bernehäll Stråhle; [2024]
    Nyckelord :Arbetsminne; aritmetik; färdighetsträning; matematik; matematikångest; provångest; undervisningsmetoder; ångest för lärande.;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt sammanställs och presenteras resultatet från 15 empiriska studier däremot används även två litteraturstudier samt en artikel som är expertgranskad från en vetenskaplig tidskrift. Artiklarna är skrivna under perioden 1972–2023 däremot är majoriteten av studierna gjorda efter år 2000. LÄS MER

  2. 2. Elevers känslor och tankar om provsituationer i matematik : Att visa sina kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Carlsson; Åsa Elvelind; [2021]
    Nyckelord :bedömning; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; matematikångest; provångest;

    Sammanfattning : Svenska elever känner ofta oro och ångest i samband med prov- och bedömningssituationer i ämnet matematik. Syftet med denna studie är att berika och skapa kunskap om vad flickor och pojkar i årskurs 9 känner vid provsituationer och bedömningssituationer i ämnet matematik. LÄS MER

  3. 3. Matematikångest : möjligheter och hinder vid olika bedömningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liselott Bosson; Åsa Eklund; [2020]
    Nyckelord :anpassningar; matematikångest; provångest; relationer; stress;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola upplever matematikångest och framförallt i samband med prov- och bedömningssituationer. Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om några lärares erfarenheter av arbetet med att förebygga och möta elevers matematikångest vid olika bedömningssituationer samt speciallärarens roll i sammanhanget. LÄS MER

  4. 4. Matematik- och provångest : En litteratur- och intervjustudie om elevers känslor förmatematik, hur dessa påverkas av provsituationer samt lärares förståelse för detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anne Karlén; [2020]
    Nyckelord :math* anxiety; test anxiety; test; math* performance; overcoming math* test anxiety; matematikångest; provångest; prov; matematikprestationer; komma över matematik- och provångest;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur elevers matematikprestationer påverkas av eventuell prov- och / eller matematikångest, om det finns åtgärder som reducerar eventuellprov- och / eller matematikångest och om lärarens sätt att examinera har betydelse. För att besvara syftet söker studien svar på hur matematiklärare förstår prov- och / eller matematikångest, på vilket sätt de beskriver att de försöker hjälpa elever att reducera sådan ångest och om matematiklärare ser examinationsformen som faktor för utlösande av prov- och/ eller matematikångest. LÄS MER

  5. 5. Jag var det svarta fåret : Gymnasieelevers upplevelser av screeningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annika Lindkvist; [2020]
    Nyckelord :exkludering; inkludering; provångest; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet har varit att beskriva hur gymnasielever kan uppleva att genomföra screeningar i samband med skolstart, och hur screeningarna kan påverka det specialpedagogiska uppdraget att verka för inkludering och undanröja hinder för inlärning. I det fall screeningarna innebär negativ påverkan för eleverna kan det blir ett hinder för inlärning. LÄS MER