Sökning: "Psychological contract dimensions"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Psychological contract dimensions.
1. Leader Member Exchange Theory and Psychological Contract Fulfillment: An Empirical Study in a Vietnamese Organization
Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Background: Leader member exchange (LMX) theory focuses on the different associations established by the leaders with their followers through a system of exchanges (high quality and low exchanges), whereas a psychological contract is a tacit agreement between the employer and employee and comprises of employee's beliefs regarding the mutual obligations between the employee and an employer. Since an organization communicates and negotiates through its representatives which indicates people in managerial positions, it is meaningful to draw that the relationship quality between employee and their supervisors may affect the tacit agreement between the employee and organization. LÄS MER
2. Kan organsationens kommunikation predicera upplevelsen av det psykologiska kontraktet?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PsykologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det fanns en skillnad mellan män och kvinnor gällande hur de upplever det psykologiska kontraktets uppfyllelse samt om någon av kommunikationsdimensionerna (personlig feedback, relation med överordnad, kommunikationsklimat och delaktighet i organisationen) kan predicera upplevelsen av det psykologiska kontraktet. Data samlades in genom en webbaserad enkät som besvarades av 62 respondenter. LÄS MER
3. Det attraktiva arbetet : En kvalitativ studie om vilka möjligheter och svagheter det finns i att attrahera och behålla socialsekreterare och förskolepedagoger i en kommun.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetslivSammanfattning : The purpose of this essay has been to give an understanding of the possibilities and weaknesses in attract and retain social workers and preschool pedagogues in a smaller community in the middle of Sweden. Furthermore, the study contributes to the knowledge about what employees in a public-sector regard as attractive and less attractive in the workplace and how important it is to involve employees in the work with employer branding. LÄS MER
4. Predicerar en arbetstagares psykologiska kontrakt uppfattningen av arbetsgivarens attraktivitet?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken utsträckning infriandet av det psykologiska kontraktet predicerar uppfattningen av arbetsgivarens attraktivitet (utifrån dimensionerna; intresse för arbetsgivaren, socialt-, ekonomiskt-, utvecklings- och tillämpningsvärde) hos nyanställda på en myndighet i Mellansverige, utöver bakgrundsfaktorerna arbetstillfredsställelse, ålder och kön. För att samla in data skapades en webbaserad enkät som besvarades av 118 nyanställda vid den valda organisationen. LÄS MER
5. Kan den interna kommunikationen inom en organisation predicera uppfyllelsen av medarbetarnas psykologiska kontrakt?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Syftet med studien var att kvantitativt undersöka om och i vilken grad den interna kommunikationen (utifrån dimensionerna: personlig feedback, relationen med överordnade, delaktighet i organisationen och kommunikationsklimat) kan predicera det psykologiska kontraktet (som utgörs av förväntningar, åtaganden eller löften som uppstår mellan en anställd och arbetsgivaren). En enkät skickades till två varuhus i Mellansverige inom en internationell organisation. LÄS MER