Sökning: "Psykisk miljö förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Psykisk miljö förskolan.

  1. 1. Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Ekdahl; Jenny Millander; [2023-02-28]
    Nyckelord :psykisk hälsa; barn; förskola; anknytning; relationer; samspel;

    Sammanfattning : Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER

  2. 2. ... och benen är fulla med spring! Barns bristande rätt till en god utemiljö i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Emelie Rosqvist Ljungbäck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; utemiljö: utevistelse; miljölagstiftning; miljöförvaltning; hälsoskydd; tillsynsmyndighet; tillsynsansvar; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Today, 86% of children between the age of 1 and 5 are enrolled in preschools in Sweden. The outdoor environment is important to support children’s development, health, and wellbeing. Children’s perception of what an appropriate outdoor environment is often differs from what adults consider to be a god and healthy outdoor environment. LÄS MER

  3. 3. Att möta barn med trauma : en studie om pedagogernas uppfattningar av deras uppdrag med fokus på barn med trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Bäckstedt; Madelaine Berg; [2023]
    Nyckelord :Trauma; Inkludering; Relationellt pedagogiskt perspektiv; Traumamedveten omsorg TMO ; Uppdrag;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger kan inkludera barn med trauma och vilken kompetens förskolorna besitter för att kunna hjälpa och stödja dessa barn. Därtill undersöks pedagogers uppfattningar av sitt uppdrag gällande inkluderande arbete med fokus på barn med trauma. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med barns fysiska aktivitet och rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emma Rydström; Emelie Tapper Gussman; [2021]
    Nyckelord :preschool; environment; physical activities; health education; approach; beliefs; language development; förskola; miljö; fysisk aktivitet; hälsoutbildning; förhållningssätt; uppfattning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet och rörelse i den dagliga verksamheten. Forskning visar att barn blir alltmer stillasittande och inaktiva då förskolans verksamhet blir med inriktad på undervisning samt ett ökat införande av digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. Att främja goda fysiska aktivitetsvanor inom förskolan : En kvalitativ studie om pedagogernas upplevelser och förutsättningar kring att främja fysisk aktivitet hos förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Pernilla Wannäs; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; kvalitativ studiedesign; sociokulturellt perspektiv; stödjande miljö;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle som främjar ett mer stillasittande levnadssätt vilket bidrar till ökad risk för såväl fysisk som psykisk ohälsa bland befolkningen och framtida generationer. Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskolepedagogernas upplevelser, förhållningssätt och förutsättningar vad gäller att planera den dagliga verksamheten med syfte att främja den fysiska aktiviteten hos förskolebarnen. LÄS MER