Sökning: "Psykisk ohälsa skola"

Visar resultat 21 - 25 av 144 uppsatser innehållade orden Psykisk ohälsa skola.

  1. 21. Att vända problematisk skolfrånvaro till närvaro : En kvalitativ studie av vårdnadshavares perspektiv påfrämjande faktorer i arbetet med att öka närvaron i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Englund; Linda Kaminska Magnusson; [2023]
    Nyckelord :School absenteeism; school attendance; special education; Problematisk skolfrånvaro; psykisk ohälsa; skolnärvaro; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga de faktorer som vårdnadshavare upplever har bidragit till enpositiv vändpunkt för att bryta långvarig problematisk skolfrånvaro. Vi har tagit avstamp i detrelationella perspektivet samt det systemteoretiska perspektivet. LÄS MER

  2. 22. Skolsköterskors erfarenhet av arbetet med psykisk ohälsa hos ungdomar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Natalia Törnhed; Anna-Lena Rosén; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Erfarenheter; Psykisk ohälsa; Skolsköterskor; Ungdomar; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Senaste decennierna har psykisk ohälsa hos ungdomar ökat. Skolsköterskor träffar dagligen ungdomar och upplever att dåliga levnadsvanor ger mindre motståndskraft mot psykisk ohälsa hos ungdomar. Syfte: Belysa skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar inom elevhälsan. LÄS MER

  3. 23. Känslan av sammanhang : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelse av sin skolgång som fått ADHD diagnos senare i livet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anette Berntsson; Josefine Carlsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; women; girl; narratives; executive functions; school; support; ADHD; kvinna; flicka; berättelser; exekutiva funktioner; skola; stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka kvinnors upplevelser av sin skolgång, mer specifikt kvinnor som fått ADHD-diagnos senare i livet. Teori: Studien utgår ifrån en kvalitativ och induktiv ansats med KASAM som teoretisk referensram. LÄS MER

  4. 24. RESILIENS – FÖRMÅGAN ATT KLARA SIG TROTS ALLT Skolans förebyggande arbete runt barn och ungas psykosociala ohälsa

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Jimenez; [2022-10-19]
    Nyckelord :Skola; elever; resiliens; förebyggande arbete; psykosocial ohälsa;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera hur pedagogisk personal i skolan kan främja elevers hälsa genom utveckling av resiliens. I flera länder har de sett en positiv betydelse av skolinsatser med att främja resiliens, och forskning påvisar en positiv effekt av dessa insatser för barn och ungas psykiska hälsa. LÄS MER

  5. 25. "Det ser bra ut på pappret, men funkar inte i praktiken" : En kvalitativ studie om samverkan kring barn och unga med NPF

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emmy Jakobsson; Frida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :barriers; child and youth psychiatry; collaboration; conditions; cooperate; neurodevelopmental disorders; school; social services; barn- och ungdomspsykiatrin; förutsättningar; hinder; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; samverkan; skola; socialtjänst;

    Sammanfattning : Diagnostiseringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har ökat de senaste åren. Samtidigt visar forskning att barn och unga med NPF löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa och utsatthet i samhället. LÄS MER