Sökning: "Psykisk ohälsa skolelever"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Psykisk ohälsa skolelever.
1. Grundskolans hälsofrämjande arbete för elevers psykiska hälsa.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskapSammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem bland ungdomar. Skolan är den arena somkan skapa jämlika förutsättningar för en god psykisk hälsa hos målgruppen. LÄS MER
2. Skolsköterska – en nyckelroll för elever med psykisk ohälsa
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn är ett växande problem globalt. Forskning tyder på att skolan genom preventiva insatser har möjlighet att förebygga psykisk ohälsa hos elever. Genom regelbundna hälsosamtal och hälsoundersökningar är skolsköterskan i en position att kunna identifiera elever med psykisk ohälsa. LÄS MER
3. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin helhet bedöms fungera sämre idag. LÄS MER
4. Skolsköterskors interventioner för att identifiera symtom och riskfaktorer i syfte att förebygga psykisk ohälsa hos skolelever : En integrativ litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Den psykiska ohälsan hos barn och ungdomar i Sverige ökar och har blivit ett av det största folkhälsoproblemet i samhället. Skolsköterskor möter nästan alla barn under skolåren och har en central roll när det gäller att främja elevers hälsa. LÄS MER
5. Skolsköterskans upplevelser och erfarenheter av arbetet med att förebygga psykisk ohälsa samt deras upplevelser av den ökande psykiska ohälsan hos skolelever. : En intervjustudie med kvalitativ ansats
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Syfte: Att beskriva skolsköterskans upplevelser och erfarenheter av arbetet med att förebygga psykisk ohälsa samt deras upplevelser av den ökande psykiska ohälsan hos skolelever. Metod: Studien har en kvalitativ ansats med syfte att beskriva skolsköterskans upplevelser. LÄS MER