Sökning: "Psykologi gymnasiet"

Visar resultat 6 - 10 av 91 uppsatser innehållade orden Psykologi gymnasiet.

  1. 6. Hur upplever gymnasieelever motivation för studierna? : En kvalitativ studie som genom intervjuer undersöker gymnasieungdomars perspektiv på studiemotivation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Helena Dell'Ara; [2022]
    Nyckelord :motivation; gymnasiet; strategier; inre yttre motivationsfaktorer; känsla av sammanhang; flow;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få ökad insikt i och förståelse för, gymnasieelevers upplevelse av studiemotivation.  En kvalitativ forskningsmetod användes, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta gymnasieelever från en gymnasieskola i södra Sverige. Intervjudata analyserades genom Tematisk Analys (TA). LÄS MER

  2. 7. En kvalitativ studie om pojkars upplevelse av välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Xiaoyan He; Anna Björkenor; [2022]
    Nyckelord :välbefinnande; självmedkänsla; tonåring; autonomi; sociala relationer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur tonåriga pojkar (årskurs 1 på gymnasiet) beskriver och upplever välbefinnande, vilken roll olika faktorer spelar för deras välbefinnande och vilka strategier de själva erfarit kan hjälpa dem vid utmanande situationer. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med nio pojkar från en gymnasieskola. LÄS MER

  3. 8. HUR OMOTIVERADE ELEVER BLIR MOTIVERADE : En kvalitativ intervjustudie om vilka faktorer tidigare omotiverade gymnasieelever upplevt haft störst betydelse för motivationen att börja prioritera skolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Göran Hestner; [2022]
    Nyckelord :Motivation; High school students; Self Determination Theory; The parental effect; The peer effect.; Studiemotivation; Gymnasiet; Elev-personal-relation; Studieplan; Self Determination Theory; The parental effect; The peer effect.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie sökte svar på frågan om hur tidigare kraftigt omotiverade elever som exponerats för allehanda insatser i syfte att stimulera studiemotivationen beskriver betydelsen av de olika påverkansfaktorer som ledde fram till att eleven i sin motivationsutveckling blev så studieinriktad att måluppfyllelsen räckte, eller såg ut att räcka, till minst en komplett gymnasieexamen. Resultaten gav för handen att endast en av skolans insatser beskrevs som betydelsefull: etablering av en förtroendefull relation med någon personal, oaktat vilken, men endast om den också utmynnade i en studieplan som eleven kunde tro på och som med fördel kontinuerligt följdes upp. LÄS MER

  4. 9. Gymnasieelevers upplevelse av akademisk motivation : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Ida Andersson; Victoria Carlzon; [2022]
    Nyckelord :Akademisk motivation; upplevelse; elever; engagemang; tillhörighet; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att utforska svenska gymnasieelevers upplevel­ser av vad som engagerar och motiverar dem i studierna, även benämnt akademisk motivation. Syftet undersöktes genom åtta semi­strukturerade intervjuer vilka analyserades utifrån tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  5. 10. Hur undervisar man i självkännedom? : en undersökning av hur psykologilärare på gymnasiet undervisar för att uppnå delar av syftet med psykologiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mia Bergvik; [2022]
    Nyckelord :undervisning; psykologi; psykologilärare; gymnasiet; Skolverkets syfte; självkännedom;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande undersökning är att bidra med kunskap om hur fem psykologilärare på gymnasiet undervisar för att elever ska få en ökad självkännedom. Psykologi som ämne på gymnasiet har likt andra ämnen förändrats flera gånger sedan 1965, då ämnet infördes. LÄS MER