Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. LÄS MER
2. Digitalt verktyg och pulshjöande aktiviteter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Enligt den senaste revideringen av Lpfö18 skall förskolan ge barnen en grundläggande förståelse för digitala verktyg. Förskolläraren ansvarar för att varje barn får möjlighet att hantera digitala verktyg, vilket kan stimulera utveckling och lärande. LÄS MER
3. Elevers upplevelser av pulshöjande aktivitet och hur det påverkar koncentration och prestation i matematik
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractAltheden, C., Rasmusson, C. (2020). Elevers upplevelser av pulshöjande aktivitet och hur det påverkar koncentration och prestation i matematik. LÄS MER
4. Skolpersonalens uppfattningar av en pulshöjande fysisk aktivitetsintervention (PuLH) för elever på mellan- och högstadiet
Master-uppsats,Sammanfattning : En stor andel av dagens barn och ungdomar är inte tillräckligt fysiskt aktiva, vilket är oroande då det finns ett positivt samband mellan pulshöjande fysiska aktiviteter och hälsa. Insatser för att öka barn och ungdomars fysiska aktiviteter är därför viktiga, där skolan som arena har en betydande roll. LÄS MER
5. Pulsprojekt - Var, när, hur och varför? : En kvalitativ studie om genomförandet av pulsprojekt i skolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : På senare år har det blivit allt vanligare att skolor organiserar olika typer av pulsträning för eleverna, utöver den ordinarie undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Under 2017 presenterade även regeringen ett initiativ om att öka den fysiska aktiviteten i skolan, med syfte att förbättra välmående, folkhälsa och skolprestationer. LÄS MER