Sökning: "Pupil s experiences"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden Pupil s experiences.

  1. 1. Hästunderstött lärande för elever med problematisk skolfrånvaro : erfarenheter från svenska hästverksamheter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Wilma Johansson Östberg; [2023]
    Nyckelord :hästunderstött lärande; problematisk skolfrånvaro; hästvälfärd; hästunderstödda insatser; utbildning;

    Sammanfattning : Many pupils today struggle with attending school regularly. For some pupils, the school absence become a major issue that can cause severe consequences for development of their knowledge and social skills. LÄS MER

  2. 2. ”Det är käckt liksom” : En kvalitativ studie av lärares inställning till tillämpningen av elevers populärkultur i svenskundervisningen i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Granath; [2022]
    Nyckelord :populärkultur; undervisning; erfarenheter; grundskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Populärkulturen tar en allt större plats i dagens skolelevers liv. Det är även från denna miljö mycket av deras kunskaper och erfarenheter kommer. Skolans uppdrag är att främja en livslång lust att lära samt bidra till en kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter och kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Teachers’ Perceptions of Speaking Anxiety in the Swedish EFL Classroom : An Interview Study of how Six Upper Secondary English Teachers Perceive Speaking Anxiety

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Andreas Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Foreign language speaking anxiety; foreign language anxiety; methods of managing speaking anxiety; factors contributing to speaking anxiety;

    Sammanfattning : This degree project is an interview study investigating upper secondary EFL teachers’ perceptions of speaking anxiety in their classrooms. The aim of the study is to gain insight into how the teachers perceive the prevalence of foreign language speaking anxiety (FLSA) among their pupils, the factors contributing to FLSA and what methods they use to manage FLSA in their EFL classrooms. LÄS MER

  4. 4. Skolsköterskors erfarenheter av omvårdnadsåtgärder vid vaccination av elever med stickrädsla : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Alexandra Persson; [2022]
    Nyckelord :Needle fear; nursing measures; pupils; qualitative; school nurse; Elever; kvalitativ; nålrädsla; omvårdnadsåtgärder; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stickrädsla är vanligt förekommande bland barn i alla åldrar och kan i samband med vaccinationer leda till försvårande omständigheter. Det finns dock omvårdnadsåtgärder som kan lindra såväl rädsla som smärta hos barn vid nålrelaterade procedurer, som vaccination. LÄS MER

  5. 5. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Leppäniemi; [2022]
    Nyckelord :1–3; fenomenografi; lågstadiet; läsinlärning; läsläxa; läxa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER