Sökning: "Pupils misconceptions"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Pupils misconceptions.

  1. 1. Vilket tal är störst: 0,9 eller 0,47? : En litteraturstudie om alternativa undervisningsmetoder för elever med missuppfattningar kring decimaltal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vilma Petersson; Adina Öberg; [2023]
    Nyckelord :Decimaltal; missuppfattningar; matematikundervisning; arbetsformer; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar forskning om mellanstadieelevers missuppfattningar inom decimaltal och olika arbetsformer som undervisningen kan inkludera. Tal i decimalform tillhör talmängden rationella tal och beskrivs vara utmanande att undervisa om. Detta trots att decimaltalen utgör en naturlig del i olika vardagliga kontexter. LÄS MER

  2. 2. Analogiskt resonemang och självgenererade analogier : Ett tveeggat svärd inom naturvetenskaplig undervisning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anders Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Analogiskt resonemang; Självgenererade analogier; Naturvetenskaplig undervisning; Begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Analogical reasoning is a key component in our ability to learn and drawn conclusions about novel concepts and phenomena based on the knowledge we have about structurally similar but well-known entities. Analogical reasoning is frequently used within science education thanks to its explanatory possibilities regarding abstract and incomprehensible concepts and phenomena. LÄS MER

  3. 3. Hur kan lärare utnyttja elevers felsvar? : En fallstudie om hur en lärare kan framkalla och utnyttja elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Louise Nilsson Rundlöf; [2020]
    Nyckelord :Pupils misconceptions; Interactive strategies; Rich mathematic interactions.; Elevers felsvar; Interaktiva strategier; Rika matematiksamtal.;

    Sammanfattning : Lärares sätt att förhålla sig till felsvar i matematiken är ett relativt outforskat område. I denna kvalitativa fallstudie var syftet att synliggöra hur en lärare kan använda sig av elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Natt blir till Dag : En systematisk litteraturstudie om unga elevers uppfattning och utveckling av deras teorier om fenomenet dag och natt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Varblane; Love Eriksson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Previous research show that young children’s perceptions of the day/night cycle is based on everyday experiences and are therefore often inaccurate, such as the belief that the earth is flat or that the Moon is equal to night whereas the Sun equals day and disappears behind mountains during night. The following synthesis maps out common misperceptions about, and what characterizes young pupil’s theories about the day/night cycle and furthermore what role education comes to play in regard of developing these misconceptions. LÄS MER

  5. 5. Kolbalanser i boreal skog : Hur skog ska skötas för störst klimatnytta samt missuppfattningar hos elever gällande kolets kretslopp.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Biologi

    Författare :Cecilia Ulfsparre; [2020]
    Nyckelord :Boreal forest; NPP; NEP; growth; carbon storage; age; carbon cycle; misconceptions; pupils; students; Boreal skog; NPP; NEP; tillväxt; kollagring; ålder; kolets kretslopp; missuppfattningar; elever;

    Sammanfattning : Koldioxidhalterna stiger i världen, vilket bidrar till global uppvärmning. Skogen har en viktig roll i klimatarbetet då stora mängder kol finns lagrad i skog och mark. Speciellt mycket kol finns i boreal skog, som bland annat finns i norra Sverige. LÄS MER