Sökning: "Pupils with difficulties in Mathematics"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden Pupils with difficulties in Mathematics.

  1. 1. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angelica Ylinenjärvi; [2023]
    Nyckelord :Adhd; mathematics teaching; PCK; relational perspective; strategies; working methods; Adhd; arbetsmetoder; matematikundervisningen; PCK; relationellt perspektiv; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Att kunna bemästra hela verktygslådan : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lässvårigheter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Granlund; Rebecca Bolin; [2022]
    Nyckelord :Sociocultural perspective; cultural tools; reading difficulties; Sociokulturella perspektivet; kulturella verktyg; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar i sin matematikundervisning för att tillgodose olika varianter av lässvårigheter. En kvalitativ metod med hjälp av intervjuer har använts för att kunna presentera ett resultat. LÄS MER

  4. 4. Matematikängslan : En studie om främjande undervisning för elever i matematikängslan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Ekelöf; Boguslawa Filipiak; [2022]
    Nyckelord :math anxiety; sociocultural theory; relational perspective; teaching; special teacher in mathematics development;

    Sammanfattning : During our studies to becom special teachers in mathematics development, we have developed an interest in students who show resistance to the subject of matehmatics or mathematics teaching. The purpose of the study is to investigate teaching that promotes learning for pupils in mathematics anxiety, to distinguish any challenges that the teachers might encounter in teaching and to make visible future collaboration between the teachers and the special education teachers to support learning for pupils with mathematics anxiety. LÄS MER

  5. 5. Introduktion av problemlösningsuppgifter : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de väljer, introducerar och stöttar elever i problemlösningsuppgifter i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andrada Bujor; Luiza Norström; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; problem-solving; introduction; support; matematik; problemlösning; introduktion; stöttning;

    Sammanfattning : I studien undersöker vi hur lärare i F-3 beskriver att de väljer, introducerar och stöttar elever i problemlösningsuppgifter i ämnet matematik. För att besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER