Sökning: "Pupils with foreign background"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Pupils with foreign background.

  1. 1. Revising the link between neighbourhoods and education: The case of well performing middle schools in Malmö

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Andreea Valentina Moraru; [2021]
    Nyckelord :Neighbourhood effects; Education; Malmö; fsQCA; privatisation of education; Qualitative Comparative Analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : How do neighbourhoods affect life chances? This is a question that researchers have asked in different forms as early as the 50’s –and there is no shortage of papers exploring neighbourhood effects: how where we live affects our well-being or our participation in the labour market, our life expectancy or, in general, our life outcomes. Yet, there is less consensus than one would expect from a field that has been this active: mechanisms are not clearly defined, methodologies are often one-sided, theoretical concepts are outdated and sometimes harmful for communities and contextuality of most kinds is surprisingly rare. LÄS MER

  2. 2. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande ämnesundervisning – en läromedelsanalys : Läromedel som verktyg för språkutvecklande ämnesundervisning i naturorienterande ämnen i åk 4

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madeleine Nilsson; [2020]
    Nyckelord :kunskapsutveckling; språkutveckling; andraspråkselever; läromedel; mellanstadiet; naturorientering; kontext; stöttning; interaktion;

    Sammanfattning : Studies show that a quarter of the pupils in today's Swedish schools can be presumed to have a first language other than Swedish. Unfortunately, research also show that students with a foreign background and students with another first language than Swedish tend to get lower grades and lower test results. LÄS MER

  4. 4. "Som vilken sagoberättelse som helst" : Fem lärare berättar om sin historieundervisning i mångkulturella klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Emma Carlsson; [2017]
    Nyckelord :History; history teaching; multiculturalism; teaching methods; eurocentrism; Historia; historieundervisning; mångkultur; arbetssätt; eurocentrism;

    Sammanfattning : Samhället och skolan är idag en mångkulturell plats och i vissa klassrum har mer än hälften av eleverna utländsk bakgrund. Det finns en motsättning mellan det mångkulturella klassrummet och fokuseringen på den svenska historien i kursplanen i historia för årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Skolsköterskors arbetssätt för att främja delaktighet hos elever med utländsk bakgrund vid hälsobesök.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Josefin Ramstedt; [2017]
    Nyckelord :Pupils with foreign background; Cultural skills; Health visits; School Nurse; Participation; Qualitative Content Analysis; Elever med utländsk bakgrund; Delaktighet; Hälsobesök; Kulturell kompetens; Kvalitativ innehållsanalys; Skolsköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har var femte elev i skolan utländsk bakgrund. Dessa elever kan ha svårt att finna sin position i skolan och kan därför behöva utökat stöd från skolsköterskor. Tidigare forskning visar att barn uppskattar att vara delaktiga och att det bidrar till hälsa och utveckling. LÄS MER