Sökning: "Push och Pull"
Visar resultat 21 - 25 av 219 uppsatser innehållade orden Push och Pull.
21. Varför väljer du att lämna? En kvalitativ fallstudie om fasthållning och egna uppsägningar i en vald organisation.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Personalomsättning som sker till följd av egna uppsägningar är ett vanligt förekommande fenomen och problem hos organisationer. Det är kostsamt att förlora talanger. Uppsatsen syftar till att studera och analysera varför ställföreträdande butikschefer väljer att avsluta sin anställning i en organisation inom detaljhandeln. LÄS MER
22. Befolkningsutveckling och planeringsutmaningar i landsbygdskommuner : En jämförande analys kring landsbygdskommuners inflyttningar och planeringsutmaningar för en levande landsbygd.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Sveriges landsbygder har sedan urbaniseringens intåg på 1800-talet fått kämpa för att vända en negativ befolkningsutveckling där allt fler flyttar in till större städer. Genom åren har dock gröna vågen, flyktingkrisen och coronapandemin bidragit till en ökad inflyttning till landsbygden. LÄS MER
23. Complementarity of high energy and high intensity experiments for dark photon benchmarks
Master-uppsats, Lunds universitet/Partikel- och kärnfysik; Lunds universitet/Fysiska institutionenSammanfattning : Physical phenomena that are unexplained by the Standard Model (SM) of particle physics, are the subject of the area of research known as physics Beyond the Standard Model (BSM). BSM physics contains many Dark Matter (DM) theories which have emerged; from particles such as axions, neutrinos, and Weakly Interacting Massive Particles (WIMPs), to primordial black holes and others. LÄS MER
24. Spel & Dobbel - på gott eller ont? : En kvalitativ intervjustudie gällande unga människors uppfattning om spelreklam.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie är att studera vilken syn unga människor har på spelreklam och hur de anser att spelreklamen framställs, samt hur spelbolagen går tillväga för att marknadsföra sig. Begreppet spelreklam åsyftar i studien marknadsföring för alla typer av penningspel. LÄS MER
25. Skellefteås återkomst : En fallstudie om migrationsmönster och urbana effekter under en industriell expansion
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Idag står världen inför nya typer av utmaningar för att möta hållbarhetsmål och nya behov somuppkommer. Många städer genomgår därför stora förändringar i utvecklingen där både förväntadeoch oväntade konsekvenser kommer att uppstå. LÄS MER