Sökning: "QtA"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet QtA.

  1. 1. En läsande klass - Hiss eller diss? : En intervjustudie om lärares olika erfarenheter från projektet En läsande klass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mattias Lindau; Anton Nilsson; Jesper Billing; [2023]
    Nyckelord :reading; reading comprehension; reading comprehension strategies; QtA; RT; TSI; läsning; ELK; ”En läsande klass”; läsförståelse; läsförståelsestrategier; QtA; RT; TSI;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sex mellanstadielärares undervisningssätt och metoder har påverkats och förändrats av innehållet från det uppmärksammade och delvis kritiserade projektet En läsande klass. Ett antal utvalda lärare intervjuades och deras svar undersöktes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetsmetoder i årskurs 4-6 : En litteraturstudie om elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tove Svensson; Jessica Oppmark; [2020]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; läsförståelse; språkutvecklande metoder; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att beskriva vilka språkutvecklande metoder som modern forskning lyfter fram för att utveckla elevernas läsförståelse i ett heterogent klassrum. Materialet är internationellt, vilket ger ett brett pedagogiskt perspektiv, och grundar sig i den sociokulturella teorin om lärande som bygger på Vygotskys teori om den närmaste utvecklingszonen. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse, motivation och läsintresse : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver att de arbetar för att utveckla elevers läsförståelse i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carolina Viström; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading development; reading teaching; reading aloud; reading comprehension strategies; Läsförståelse; Läsutveckling; Läsundervisning; Högläsning; Läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare beskriver att de arbetar och genomför undervisning för att utveckla elevers läsförståelse i årskurs 1-3. Syftet är vidare att undersöka hur lärare rapporterar att de bidrar till elevers motivation och läsintresse. LÄS MER

  4. 4. Högläsning med individanpassning i en sociokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Messing; Nina Thornqvist; [2019]
    Nyckelord :högläsning; individanpassning; läsförståelse; samtal; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med högläsning som gynnar läsförståelsen för samtliga elever i en klass. Vi ville undersöka om högläsningen, som ofta sker i helklass och är en gemensam aktivitet, kunde anpassas till den enskilde individen. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbete med läsförståelsestrategier inom årskurs 4-6 : En studie om lärares motiv till att arbeta eller inte arbeta med materialet En läsande klass och lärares arbete med att förse elever med läsförståelsestrategier i läsförståelseundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Selma Serdarevic; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension strategies; reading comprehension; A reading class; Läsförståelsestrategier; läsförståelse; En läsande klass;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine teachers’ motives to work or to not work with A reading class and how teachers teach reading comprehension strategies. The two questions this study aims to answer are: Which motives do teachers have that make them choose or not to choose to teach reading comprehension strategies based on the material A reading class? How do teachers teach reading comprehension strategies in their reading comprehension instruction?      The approach used to conduct this study was qualitative. LÄS MER