Sökning: "Qualified dialogue partner"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Qualified dialogue partner.

  1. 1. ”. . . min förlängda arm ute i verksamheten . . .” : En kvalitativ intervjustudie kring rektorers syn på resursanvändandet av specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jolene Petersson; Josefin Gåvsten; [2023]
    Nyckelord :Handledning; kvalificerad samtalspartner; reflektionspartner; rektor; skolutveckling; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext då en brist av aktuell forskning inom ämnet identifierats. Syftet för studien var att bidra med kunskap om hur specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner, utifrån rektorers framställan, skulle kunna bidra till skolutveckling kopplat till skolans inre organisatoriska nivåer. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare : En intervjustudie om hur specialpedagoger tolkar och beskriver sitt uppdrag och sin roll

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Gustafsson; AnnCharlotte Kjellvåg; [2020]
    Nyckelord :adviser; communication; cooperation; relationship; special educator; qualified dialogue partner; kommunikation; kvalificerad samtalspartner; relation; rådgivare; samverkan; specialpedagog;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien har sin utgångspunkt i innebörden av specialpedagogens uppdrag och roll som kvalificerad samtalspartner och rådgivare. Eftersom dess innebörd inte är preciserat i något styrdokument kan det leda till olika förväntningar och föreställningar. LÄS MER

  3. 3. Kvalificerad samtalspartner för kollegor  - Vad innebär det? : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Lidström; Johanna Lindeberg; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; kvalificerat samtal; specialpedagog; specialpedagogik; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : Specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner för kollegor finns inte definierat i styrdokument eller examensförordning. Detta innebär konsekvenser för specialpedagogens samtalsuppdrag eftersom utformningen till stor del baseras på rektorers och specialpedagogers förståelse för uppdraget. LÄS MER

  4. 4. Uppdrag handledning : En intervjustudie om komplexiteten i specialpedagogens handledningsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eleanor Lundell; Frida Maxstad; [2019]
    Nyckelord :SENCO; Consultation; Preschool; Specialpedagoger; Handledning; Förskolan;

    Sammanfattning : Vi har i vår studie undersökt vad som förväntas av specialpedagogens arbete som kvalificerad samtalspartner i förskolan samt undersökt förskollärares olika erfarenheter av specialpedagogisk handledning. Begreppet handledning diskuteras i stort för att sedan smalnas av och koncentreras på specialpedagogisk rådgivning och att vara en kvalificerad samtalspartner. LÄS MER

  5. 5. Rollen som kvalificerad samtalspartner och handledare : En intervjustudie med specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Kindfors; [2018]
    Nyckelord :Qualified dialogue partner; tutoring; special educator; Kvalificerad samtalspartner; handledning; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner och handledare. Syftet med studien är att undersöka specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner och specialpedagogisk handledning. Fokus för studien är att få fram specialpedagogers upplevelser av rollen. LÄS MER