Sökning: "Rätt att organisera sig"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Rätt att organisera sig.

  1. 1. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  2. 2. ”Samverkan är liksom A och O för att lära oss av varandra” : En kvalitativ studie om arbetsplatslärande med utgångspunkt i chefers beskrivningar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Magnusson; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; organisation; executive; arbetsplatslärande; organisering; chef;

    Sammanfattning : Lärande förknippas oftast med barn och skolmiljö men lärande kan behövas livet ut för att kunna utveckla kompetens även i arbetslivet. Den här uppsatsen handlar om lärande på arbetet, det vill säga arbetsplatslärande. Arbetsplatslärande innefattar det lärande som är relaterat till arbete och/eller arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. Hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever i utsatta områden : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Svensson; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om särskilt begåvade elever i utsatta områden. Syftet var att undersöka speciallärare och specialpedagogers uppfattningar om vilka faktorer som på organisations-, grupp- och individnivå är hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever. LÄS MER

  4. 4. Lärande eller görande? : En intervjustudie om lärares erfarenheter av fortbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Tuuliainen; [2022]
    Nyckelord :fenomenologi; fortbildning; frirumsmodellen; kollegialt lärande; lärande organisation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fortbildning erfars av verksamma lärare i grundskola och fritidshem. Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats där semistrukturerade intervjuer med sju verksamma lärare inom grundskola och fritidshem använts som metod för insamling av data. LÄS MER

  5. 5. Arbetsgivarens omplaceringsskyldighet vid arbetsbrist - En analys av gällande rätt i ljuset av föreslagna lagförändringar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Sofia Dolff Sandelius; Carolina Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Omplaceringsskyldighet; arbetsbrist; skäligt omplaceringserbjudande; Ds 2021:17.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Omplaceringsskyldigheten är ett omdebatterat ämne inom arbetsrätten, då förhållandet mellan arbetsgivarens rätt att organisera sin verksamhet och arbetstagarens anställningsskydd ställs på sin spets. Omplaceringsskyldigheten enligt 7 § 2 stycket i lagen (1982:80) om anställningsskydd innebär att arbetsgivaren måste bereda arbetstagaren annat arbete hos sig om det är möjligt, innan uppsägning till följd av arbetsbrist kan ske. LÄS MER