Sökning: "Rörelse främjar inlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Rörelse främjar inlärning.
1. En aktiv skoldag varje dag? : En kvalitativ studie om rektorer och lärares uppfattningar till fysisk aktivitet på gymnasieskolor.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I litteraturen framgår det att den fysiska aktiviteten minskar för varje årskurs i skolan. Med hänsyn till att rektorer och lärare ansvarar för att eleverna ska ha möjligheter till fysisk aktivitet under hela skoldagen är det viktigt att studera deras arbete. LÄS MER
2. Matematik i rörelse : med fokus på sannolikhetslära
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att dels skapa ett färdigt och beprövat lektionsmaterial i sannolikhetslära, dels att genom olika matematiska aktiviteter studera elevers inlärning och mottagande av arbetssätt. Jag har genom denna studie tagit reda på om rörelse, lek och laborativt material främjar inlärning i matematik. LÄS MER
3. Motorisk träning : Grundrörelseträning främjar barns koncentrationsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på förskolan hjälper barn med koncentrationssvårigheter och vilken kunskap som finns hos pedagogerna. Vi undersöker även miljöns inverkan på barn med koncentrationssvårigheter. LÄS MER
4. språkutveckling hos arabisktalande barn i Förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningVi har haft ett stort intresse av att undersöka hur språkutveckling sker hos tvåspråkiga barn med fokus på arabisktalande barn. Syftet med vår studie är att undersöka vilka faktorer som påverkar språkutveckling hos tvåspråkiga barn samt hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn. LÄS MER
5. Möjliga samband mellan motoriskträning och läs - och skrivinlärning? : en studie om hur läs och skrivinlärning kan förändras genommålinriktad motorisk träning i årskurs 1 och 2
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Detta examensarbete handlar om fysisk aktivitet. För att specificera ligger fokus på denmedvetna motoriska rörelseträningens påverkan på inlärning inom läsning och skrivning iårskurs 1 och 2. Hjärnan behöver stimulans för att utvecklas, detta sker genom rörelse vilket isin tur främjar lärandet. LÄS MER