Sökning: "Röstutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Röstutveckling.
1. "Oj! Där kom jag i målbrottet!": En studie om sångares upplevelser och sångpedagogers vägledning genom målbrottet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : This study aims to understand if and how singers experience voice change in a physical and emotional way and how much knowledge they have about their adolescent voice change. Further on the study also aims to understand how educated and experienced vocal teachers adapt and are working with adolescent voices and how their working methods can be used for other future vocal teachers. LÄS MER
2. Körledaren som sånglärare – en intervjustudie kring körledarens ansvar i koristers röstutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Som sångerska har jag sjungt en hel del i kör, och på grund av det har jag fått möte flertalet körledare. Dessa körledare har olika kunskaper om rösten, och har lärt mig om rösten på olika sätt. Ibland var det felaktig information som delgavs, ibland var det ordvalen som kunde varit bättre, och ibland hade körledaren full koll. LÄS MER
3. Röst, åldrande och körsång : En studie om lärande och utveckling under hela livet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med den här forskningsstudien har varit att få kunskap om pedagogiska arbetssätt som passar för att utveckla åldrande kvinnoröster. Med en bakgrund som sångerska och sånglärare har jag upplevt svårigheter att hitta verktyg för att arbeta metodiskt med sångare, fysiologiskt och psykologiskt, som vill fortsätta sjunga långt upp i åren och som vill behålla sin röstkvalitet länge. LÄS MER
4. "Jag visste ju inte ens..." Flickors målbrott och sångpedagogers strategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om sångpedagogers strategier kring flickors målbrottsutveckling. Utöver det är syftet att belysa vad flickor själva upplever och kan beskriva rörande det egna målbrottet. Bakgrunden till studien är författarens egen upplevelse av sång under tonåren. LÄS MER
5. Att sjunga med barn : Tar pedagoger i förskolan hänsyn till barns röstomfång?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur stor kunskap förskollärare har om barns röster och huruvida de i praktiken tar hänsyn till barns fysiska begränsningar när det gäller röstomfång vid sångstunder i förskolan. Undersökningen genomfördes på tre olika förskoleavdelningar där tre pedagoger observerades med ljudupptagning när de hade sångsamling med en barngrupp. LÄS MER