Sökning: "RFSL certification"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden RFSL certification.

  1. 1. Hbtqia+-litteratur = homolitteratur? : En kvantitativ analys utifrån intersektionella motiv av svenska folkbiblioteks bestånd av litteratur med hbtqia+-tematik

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Beijbom; [2022]
    Nyckelord :hbtqia ; hbtqi-certifiering; informationsrättvisa; intersektionalitet; metadata; samlingsprofilering; bibliotekskataloger; svenska folkbibliotek;

    Sammanfattning : The LGBTQIA+ community includes a myriad of different perspectives and experiences. The common denominator is that they all in one or more ways challenge normative views of gender and sexuality, but hierarchies exist even within marginalized groups. LÄS MER

  2. 2. Queer och bibliotekarie : Queera bibliotekariers relation till hbtqi-arbete vid folk- och skolbibliotek

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Hedvig Larsson; [2021]
    Nyckelord :Library; information; library and information studies; queer; queer theory; LGBTQI; public library; social recognition; biblioteks- och informationsvetenskap; queerteori; hbtqi; folkbibliotek; skolbibliotek; socialt erkännande; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Work related to LGBTQI is in some places an important part of libraries, but is also in some places questioned or not prioritised. Part of libraries work with LGBTQI-questions is having a so called rainbow shelf, with works related to LGBTQI themes, or getting a LGBTQI-certification through the organisation RFSL, which gives information and teaches methods of including LGBTQI matters. LÄS MER

  3. 3. Bibliotek bortom regnbågen : Analys av HBTQ-certifierade folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Anna Falkman; [2019]
    Nyckelord :HBTQ-certifiering; folkbibliotek; RFSL;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to comprehend RFSL’s concept of LGBTQ-certification, and how different public libraries all around Sweden perceive this certificate and later on applies it to their actual work. Also, my thesis will examine the ways in which RFSL’s certification and education is portrayed by the libraries referred to. LÄS MER

  4. 4. Ingen ska ha en regnbågshatt : om biblioteks arbete med hbtq-inkludering efter en hbtq-certifiering.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Johanna Taller; [2019]
    Nyckelord :Library and information studies; queer; queer theory; LGBTQ; LGBTQAI ; RFSL certification; public library; biblioteks- och informationsvetenskap; queerteori; hbtq; hbtqai ; RFSLs hbtq-certifikat; folkbibliotek ; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This master's thesis aims to investigate how libraries can continue the work for LGBTQ-inclusion after they have acquired a certification from the RFSL, including how the certification affects librarians and the library, and if that work accommodates what young people from the LGBTQ(AI)-community wants and needs from the library. The material is guided from both qualitative interviews with five librarians across two libraries with an LGBTQ-certification and from a qualitative internet survey aimed towards LGBTQ-youths. LÄS MER

  5. 5. "Det är normerna vi tampas med!" : Hbtq-certifieringens inverkan på svenskundervisning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Pernilla Andersson; [2018]
    Nyckelord :LGBTQ; LGBTQ-certification; gender; norm critical practice; norms; hetero norm; heteronormative; hbtq; genus; RFSL; svenskundervisning; hbtq-certifiering; normer; heteronormativitet; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om svenskundervisning ur ett hbtq-perspektiv i fyra olika grundskolor, varav två är hbtq-certifierade, samt att dessutom närmare undersöka lärares kunskaper om och upplevelse av att arbeta med hbtq-perspektiv i svenskundervisning. Jag har studerat hur lärarna arbetade, vilka som representerades i läromedlen och i klassrumsmiljöerna, hur klassrummen var möblerade samt hur eleverna var grupperade. LÄS MER