Sökning: "RFSL"

Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade ordet RFSL.

  1. 21. Officially Categorized Queers : Strategies, Risks and Unintentional Effects When Navigating the Swedish Asylum Apparatus

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Joanna Mellquist; [2016]
    Nyckelord :Queer migration; asylum; LGBTQ; categorization; ANT; looping effect; intersectionality;

    Sammanfattning : This thesis investigates the experiences and strategies of queer migrants seeking asylum in Sweden due to sexuality and/or gender identity. By conducting ethnographic fieldwork and biographical interviews within the RFSL Newcomers support network, the thesis analyses how queer migrants navigate the Swedish asylum apparatus. LÄS MER

  2. 22. Se hit! : En studie om hur man genom informationsarkitektur och grafiskt gränssnitt når ut med ett budskap på webben

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Martin Stolpe Margenberg; Lisa Hamberg; [2015]
    Nyckelord :Web design; web development; information architecture; message; graphical interface; site structure; guide; usability.; Webbdesign; webbutveckling; informationsarkitektur; budskap; grafiskt gränssnitt; sidstruktur; guide; användbarhet.;

    Sammanfattning : Vårt arbete har gått ut på att skapa två separata webbplatser. Vi har varit delaktiga i hela processerna från idéstadie till färdiga produkter. Webbplatserna vi tagit fram är Jag är fri - en kampanjhemsida åt RFSL, samt Laszlo & Tear - en presentationshemsida åt en musikduo. LÄS MER

  3. 23. HBT-certifiering av Sollentuna bibliotek

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lina Blücker; Andrea Kindstrand; [2014]
    Nyckelord :HBTQ; HBT-certifiering; Normkritik; Normer; Inkludering; Queerteori; Folkbibliotek; Bestånd; Bemötande; Demokrati. Heteronormativitet; Heterosexualitet; Sexualitet; Bisexualitet; Transsexualitet; Queer;

    Sammanfattning : The public libraries in Sweden has an obligation to serve all of its citizens, but despite of this they often fail to include their LGBTQ-patrons. Since the year of 2008 RFSL (the Swedish Federation for Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Rights) have arranged a specially designed certification-process based on normcritical criterias that a chosen institution should fulfill to make their work more inclusive for LGBTQ-people. LÄS MER

  4. 24. Vad är en familj? En studie om pedagogernas arbete och barns samtal om olika familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Frida Berg; Josefin Björck; [2014]
    Nyckelord :Familjekonstellationer; Förskolan; HBTQ; Queer; Regnbågsfamiljer; RFSL; Kärnfamilj;

    Sammanfattning : Vi har under vårterminen undersökt hur förskolor arbetar praktiskt med frågor kring olika familjekonstellationer samt hur barnen uttrycker sig om ämnet. För att få en tydlig bild av förskolans verksamhet, valde vi att observera deras miljö innan vi startade intervjuerna med barnen och pedagogerna. LÄS MER

  5. 25. Kön föds man med, men genus är något man formas till. : En studie om förskollärares genusmedvetenhet och förhållningssätt om genusstereotypa föreställningar i barnlitteratur.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL; Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Marika Blom; Anette Friberg; [2014]
    Nyckelord :Genus; förskola; barnlitteratur; barnböcker; läsinlärning; skrivinlärning; genusperspektiv; jämställdhet; förskollärare; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att ta reda på med vilken medvetenhet förskollärare väljer barnlitteratur ur ett genusperspektiv. Våra frågeställningar var: Hur ser pedagogers genusmedvetenhet ut när de väljer barnlitteratur? Och hur arbetar pedagoger i förskolan genusmedvetet med barnböcker i syfte att utveckla barns språk? Vi valde att göra en kvalitativ intervjustudie där vi intervjuade fyra stycken förskollärare. LÄS MER