Sökning: "RT och CORI"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden RT och CORI.

  1. 1. Lärarpersektiv på lässtrategier : En intervjustudie om undervisning i lässtrategier i årskurs 7–9

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carin Stegå; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelsestrategier; läsförståelse; undervisning;

    Sammanfattning : The present thesis aims to investigate how seven teachers of Swedish in the compulsory school´s later years’ experience and describe the use of reading comprehension strategies in teaching, the difficulties that may arise and the knowledge the teachers have of reading comprehension strategies. The purpose is to explore which models’ teachers use in their teaching as well as how reading strategies are integrated. LÄS MER

  2. 2. Läsfixarna som metod : En studie om lärares syn på och användning av läsfixarna i lässtrategiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sandra Erixon; [2018]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; ”läsfixarna”; Reciprocal Teaching RT ; Transactional Strategy Instruction TSI ; Concept-Orientes Reading Instruction CORI ; reading strategy teaching; grade 1–3; Läsfixarna; lässtrategier; strategiundervisning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om lärares syn på lässtrategiundervisning. Då mina egna erfarenheter inom skolans årskurs 1–3 vittnar om att läsfixarna används som metod trots att det inte finns forskning som stödjer metoden, har intresset legat i att undersöka lärares syn på läsfixarna som metod. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i läsförståelsestrategier och genrer i de lägre årskurserna : Hur explicit är och bör den vara?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Jenny Andersson; [2017]
    Nyckelord :genre pedagogic; genre knowledge; reading strategies; reading comprehension strategies; reading comprehension; younger students; lower grades; primary school; RT; TSI; CORI.; genrepedagogik; genrekunskap; lässtrategier; läsförståelsestrategier; läsförståelse; yngre elever; lägre årskurser; lågstadiet; RT; TSI; CORI;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar undervisning i läsförståelsestrategier och genrekunskap. Studien utgår från forskning som visar att undervisning i dessa områden är av stor vikt för elevernas utveckling av läsförståelse. Läsförståelse i sig är grunden för framtida kunskapsinhämtning och vidare studier. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsmodeller för att utveckla elevers läsförståelse : En litteraturstudie kring hur lärare kan tillämpa undervisningsmodellerna RT, TSI, CORI och QtA samt vilka effekter modellerna har på elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Eriksson; Elin Andersson; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; undervisningsmodeller; Reciprocal Teaching; Questioning the Author; Concept-Oriented Reading Instruction; Transactional Strategies Instruction.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska och analysera forskning kring hur lärare kan tillämpa modellerna RT, TSI, CORI och QtA i läsförståelseundervisning för att utveckla elevers läsförståelse. Studien är riktad mot elever i årskurs 2 och 3. LÄS MER

  5. 5. Om läsförståelse i undervisningen : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hoodo Feysal; Madelaine Persson; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; transactional strategies instruction; reciprocal teaching och concept oriented reading instruction; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; TSI; RT och CORI;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka strategier och metoder forskningen förespråkar för undervisningen i läsförståelse för att främja elevers utveckling. Vilka undervisningsmodeller förespråkar forskningen i undervisningen av läsförståelse? Resultatet i denna litteraturstudie visar att lä rares kunskap ä r en viktig faktor i undervisnigen fö r att eleverna ska nå framgång i sin läsförståelse. LÄS MER