Sökning: "RTI"

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade ordet RTI.

  1. 11. Intensivundervisning i matematik : Lärares perspektiv utifrån organisation, lärande och motivation

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madelene Johansson; Paula Fykén Lannerfalk; [2021]
    Nyckelord :Response to intervention RTI ; intensivundervisning i matematik; matematiksvårigheter; lärarperspektiv; organisation; lärande; motivation och inkludering.;

    Sammanfattning : Intensivundervisning i matematik, lärares perspektiv utifrån organisation, lärande och motivation har i studien studerats med utgångspunkt i metoden “Response to intervention”, RTI. RTI används bland annat för att stärka elever i matematiksvårigheter, metoden vilar på forskning och beprövad erfarenhet (DCSF, 2010). LÄS MER

  2. 12. Explicit matematikundervisning för elever i risk att hamna i svårigheter : En kvantitativ studie av ett interventionsprogram på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Forsgren Svahn; [2021]
    Nyckelord :RTI - Respons to Intervention; intervention; explicit undervisning; matematik; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka huruvida en intervention innehållandes explicit undervisning förbättrar elevers kunskaper i matematik. För att kunna besvara syftet genomfördes en kvantitativ deduktiv experimentstudie. Studien är genomfördes på elever i årskurs 1 på ett gymnasium som läste matematikkursen Ma1b. LÄS MER

  3. 13. Taluppfattning, en grundsten i matematik : En experimentell interventionsstudie på Tier 2, inom talområdet 0 - 20

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anne-Sofie Carlén; Maria Lackström Emmes; [2020]
    Nyckelord :RTI-respons to intervention; intensivundervisning; taluppfattning; explicit undervisning; CRA;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en intervention, på Tier 2, genom explicit intensivundervisning påverkar elever i årskurs 4 kunskaper inom grundläggande taluppfattning och aritmetik inom talområdet 0 – 20 och om eventuell effekt kvarstår över tid. För att kunna besvara syftet genomfördes en experimentell studie. LÄS MER

  4. 14. En studie om en RTI- modells påverkan på nyanlända elevers avkodning och läsförståelse

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Bäckman; Kristina Böregård; [2020]
    Nyckelord :Response to Intervention RTI ; Simple view of Reading; intervention; Tier Lager; tidiga insatser; intensivundervisning; nyanlända elever; läsförmåga; läsutveckling; läsning; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Läsning anses vara en grundläggande färdighet med avgörande betydelse för en individs skolgång. Den svenska grundskolan har tagit emot en stor andel nyanlända elever. Den nya elevgruppen satte fokus på ett behov att ändra undervisningsmetoder och anpassa läs- och skrivundervisningen för att möta denna elevgrupp. LÄS MER

  5. 15. Validering av Rösttrötthetsindex

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emmy Dieden; Signe Säwén; [2020]
    Nyckelord :Rösttrötthet; reliabilitet; validitet; självskattningsformulär; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka reliabiliteten och validiteten hos Rösttrötthetsindex (RTI). RTI är den svenska översättningen av självskattningsformuläret Vocal Fatigue Index som är framtaget för att identifiera individer med och utan rösttrötthet, samt utvärdera effekterna av rösttrötthetsbehandling. LÄS MER