Sökning: "RTI"
Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade ordet RTI.
21. Kombinationen av helhet och delar i subtraktion : En intervention i skriftlig subtraktion på nivå 3 i årskuserna 4 och 5 med Numicon och bildstöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : En experimentell fallstudie inom skolämnet matematik har genomförts i single case-design där den enskilda individen är sin egen kontrollgrupp. Tidigare forskning indikerar att enskild intensiv undervisning på nivå 3 enligt RTI-modellen verkar leda till att elevernas förståelse av matematik ökar. LÄS MER
22. Kan en strukturerad intensivundervisning inomordinarie undervisningstid i matematik vara gynnsam? : En experimentell fallstudie om en intervention med enskild intensivundervisning för elever i svårigheter med taluppfattning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I den här studien undersöktes fyra elevers kunskapsutveckling och inställning till ämnet matematik under en period av tre veckors intervention. Syftet var att mäta om en enskild intensivundervisning i matematik inom ordinarie undervisningstid kunde vara gynnsam för elever i svårigheter med taluppfattning. LÄS MER
23. Tidig intervention i grundläggande taluppfattning : En insats på RTI-nivå 2 för elever i åk 1 som visat låga resultat
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Elever som har svårt att utveckla grundläggande taluppfattning ligger i riskzon för att hamna i matematiksvårigheter. Att istället tidigt få möjlighet att utveckla en god taluppfattning ger möjlighet att kunna följa den ordinarie matematikundervisningen i skolan med självförtroende och motivation. LÄS MER
24. Automatisering av multiplikationstabeller : Effekter av en intervention i steg 3 för år 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Att automatisera innebär att kunskap lagras och lätt kan plockas fram ur långtidsminnet. Detta är viktigt när elever ska lösa komplexa matematiska uppgifter. Om eleven automatiserat t.ex. LÄS MER
25. Intensivundervisning i matematik inom taluppfattning : en studie av dess effekter fem månader efter avslutad intervention
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns långvariga effekter av intensivundervisning i matematik när det gäller elevernas kunskaper, deras tilltro till sin egen förmåga samt deras inställning till ämnet matematik. Bakgrunden är att matematik är det ämne som flest elever har betyget F i när de lämnar grundskolan. LÄS MER