Sökning: "RTI"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade ordet RTI.

  1. 21. Kombinationen av helhet och delar i subtraktion : En intervention i skriftlig subtraktion på nivå 3 i årskuserna 4 och 5 med Numicon och bildstöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Ström; [2019]
    Nyckelord :single case; RTI; CRA; subtraktion; Numicon; bildstöd;

    Sammanfattning : En experimentell fallstudie inom skolämnet matematik har genomförts i single case-design där den enskilda individen är sin egen kontrollgrupp. Tidigare forskning indikerar att enskild intensiv undervisning på nivå 3 enligt RTI-modellen verkar leda till att elevernas förståelse av matematik ökar. LÄS MER

  2. 22. Kan en strukturerad intensivundervisning inomordinarie undervisningstid i matematik vara gynnsam? : En experimentell fallstudie om en intervention med enskild intensivundervisning för elever i svårigheter med taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Pettersson; Annika Östman; [2019]
    Nyckelord :Intensivundervisning; intervention; matematik; taluppfattning; tallinjeestimering; single case design; explicit undervisning; RTI; CRA;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes fyra elevers kunskapsutveckling och inställning till ämnet matematik under en period av tre veckors intervention. Syftet var att mäta om en enskild intensivundervisning i matematik inom ordinarie undervisningstid kunde vara gynnsam för elever i svårigheter med taluppfattning. LÄS MER

  3. 23. Tidig intervention i grundläggande taluppfattning : En insats på RTI-nivå 2 för elever i åk 1 som visat låga resultat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Aldén; Åsa Aretorn; [2019]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; årskurs 1; Response to Intervention Tier 2; deklarativ declarative kunskap; konceptuell conceptual kunskap;

    Sammanfattning : Elever som har svårt att utveckla grundläggande taluppfattning ligger i riskzon för att hamna i matematiksvårigheter. Att istället tidigt få möjlighet att utveckla en god taluppfattning ger möjlighet att kunna följa den ordinarie matematikundervisningen i skolan med självförtroende och motivation. LÄS MER

  4. 24. Automatisering av multiplikationstabeller : Effekter av en intervention i steg 3 för år 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Carlén; [2019]
    Nyckelord :multiplikation; automatisering; RTI; intervention;

    Sammanfattning : Att automatisera innebär att kunskap lagras och lätt kan plockas fram ur långtidsminnet. Detta är viktigt när elever ska lösa komplexa matematiska uppgifter. Om eleven automatiserat t.ex. LÄS MER

  5. 25. Intensivundervisning i matematik inom taluppfattning : en studie av dess effekter fem månader efter avslutad intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jill Camper; Helen Karlsson; [2019]
    Nyckelord :intensive intervention; intervention; mathematics; long-lasting effects; RTI; special education; Intensivundervisning; intervention; långvariga effekter; matematik; matematiksvårigheter; RTI; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns långvariga effekter av intensivundervisning i matematik när det gäller elevernas kunskaper, deras tilltro till sin egen förmåga samt deras inställning till ämnet matematik. Bakgrunden är att matematik är det ämne som flest elever har betyget F i när de lämnar grundskolan. LÄS MER