Sökning: "Rainforest Alliance"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Rainforest Alliance.

  1. 6. Certifierat kaffe : - ett hållbart alternativ?

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Roberto Angius; Carl Philip Leissner; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kaffe är den näst största handelsvaran som finns och dricks i hela världen. I Sverige dricks det väldigt mycket kaffe per person och det är även ett land där medvetenheten när det gäller hållbarhet växer väldigt mycket. Då människors medvetenhet har ökat har även krav ställts på tillverkarna. LÄS MER

  2. 7. Handlar konsumenter etiskt?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erica Löfgren; Nicole Ahne; [2012]
    Nyckelord :social label; Theory of Planned behavior; etisk märkning; attityd till objekt; attityd till beteende; subjektiv norm; kontroll; Fairtrade; Rainforest Alliance; UTZ;

    Sammanfattning : Alltmedan antalet konsumenter ökar som uppger att de vill köpa etiskt märkta varor, uppvisar resultat från ett flertal studier ett gap mellan konsumenters attityd och beteende i fråga om etiska köp. Åtskilliga försök har gjorts till att förklara ”gapet” mellan attityd och beteende men i flera fall har en förenklad bild av relationen mellan dessa tillämpats. LÄS MER

  3. 8. Ett sött engagemang : en komparativ studie av två chokladföretags CSR

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Li Ekman; [2012]
    Nyckelord :CSR; kritisk diskursanalys; chokladföretag; konstruktioner; pålitlighet;

    Sammanfattning : Titel: Ett sött engagemang – en komparativ studie av två chokladföretags CSR Kurs: Kandidatkurs i media och kommunikationsvetenskap, 30 hp Författare: Li Ekman Handledare: Tom Moring Fem nyckelord: CSR, kritisk diskursanalys, chokladföretag, konstruktioner, pålitlighet Syfte: Syftet med denna uppsats är att jämföra Marabou (Premium) och Pacaris konstruktioner av CSR för att finna likheter och skillnader samt att undersöka på vilket sätt de förhåller sig till Dahlsruds dimensioner av begreppet CSR och därigenom hur de förhåller sig till CSR. Metod: Metoden som används i denna uppsats är inspirerad av Faircloughs kritiska diskursanalys. LÄS MER

  4. 9. Fairtrade versus Rainforest Alliance

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Bredberg; [2010]
    Nyckelord :Income support; Fairtrade; Rainforest Alliance; minimum price; investment support; insurance effect; wealth effect; coupling effect; Business and Economics;

    Sammanfattning : This study is a comparative analysis of Fairtrade and Rainforest Alliance focusing on the effects generated by a minimum price respectively investment support. The framework for this analysis is based on a study of litterateur addressing income support as a way of generating a more stable situation for the farmers as well as an increased income. LÄS MER

  5. 10. Environmental and social certifications on coffee : A study of consumer perceptions

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tema

    Författare :Alexander Sjöberg; Louise Wall; [2009]
    Nyckelord :Coffee; Greenwashing; Consumer perceptions; Certifications; Organic; KRAV; Fair Trade; Rainforest Alliance; UTZ Certified; European Union certification for organic farming.; Kaffe; Greenwashing; Konsumentuppfattningar; Certifieringar; Ekologiskt; KRAV; Rättvisemärkt; Rainforest Alliance; UTZ Certified; Europeiska Unionens certifiering för ekologiskt jordbruk.;

    Sammanfattning : Using coffee as the example, the five certifications; Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ Certified, EU certification for organic farming and KRAV are explored. A consumer perception survey and a comparative analysis of the certifications true achievements are compared in order to establish how well consumer perceptions reflect certification demands. LÄS MER