Sökning: "Ramfaktor"
Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade ordet Ramfaktor.
11. Det ska gynna eleven – en studie om behovsbedömning av svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Svenska som andraspråk är det enda behovsprövade ämnet i den svenska grundskolan i dag. Skolförordningens bestämmelser (SFS 2011:185, 5 kap. 14 §) definierar vilka elever som har rätt till undervisning i svenska som andraspråk, och skolorna är skyldiga att undersöka behovet hos dessa elever. LÄS MER
12. Det är som att det är viktigare i andra ämnen : En studie av före detta elevers uppfattningar av bedömning i slöjdämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bedömning är en del av skolgången som följer med elever från skolstart till att de går ut. Syftet i denna studie är att undersöka elevers uppfattningar kring den summativa bedömningen av slöjdämnet i grundskolan, och om den påverkat deras beteende i ämnet. LÄS MER
13. Fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete : Hur lärare i fritidshem driver verksamheten mot högre måluppfyllelse
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Måluppfyllelse och systematiskt kvalitetsarbete i fritidshemmet är mångfaccetterade begrepp och vida perspektiv på fritidshemmets kvalitetsarbete. Dessutom, eftersom det är skolans skyldighet enligt skollagen att bedriva kvalitetsarbete, är det ständigt ett arbete som pågår i skolorna runt om i landet. LÄS MER
14. Mentorskapet inifrån : En kvalitativ intervjustudie om lärarmentorers och läraradepters upplevelser av mentorskap för nyexaminerade lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att ur ett individuellt, ett interaktionellt och ett situationellt perspektiv undersöka hur lärarmentorers och läraradepters upplevelser av mentorskap för nyexaminerade lärare, en konstellation utformad för att underlätta lärares introduktion till yrket. Anledningen till att författarna valde att undersöka just denna fråga var att de såg det som ologiskt att mentorskapet inte är mer omdiskuterat och bättre implementerat, trots att det tycks vara en bra åtgärd i teorin. LÄS MER
15. Goda matvanor i förskolan : En intervjustudie om förskollärares perspektiv på ramfaktorers betydelse för främjandet av goda matvanor.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Den här uppsatsen grundar sig i temat rörelse, kost och hälsa i förskolan och är en del av förskollärarprogrammet på Karlstads universitet. Studiens syfte var att identifiera vilka ramfaktorer förskollärare beskriver som betydelsefulla kring främjandet av goda matvanor för barn i förskolan. LÄS MER