Sökning: "Ramfaktorsteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Ramfaktorsteorin.

  1. 1. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emira Spahic; [2024]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematik; programmering; ramfaktorer; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER

  2. 2. "Stress i förskolan" : En undersökning om vilka ramfaktorer som bidrar till förskollärarnas stress och hur det speglar sig på förskollärarnas yrkesutövning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Admira Huseinbasic; Elma Basic; [2024]
    Nyckelord :stress i förskolan; ramfaktorer; personalbrist; stora barngrupper; krav och tid;

    Sammanfattning : Abstrakt Genom en erfarenhet inom barnomsorg har vi observerat och ökad diskussion bland pedagoger om stressrelaterade långtidssjukskrivningar. Detta fenomen kan härledas till olika faktorer såsom stora barngrupper, brist på personliga, krav som ställs på individer och därmed sammanhängande samvetsstressen. LÄS MER

  3. 3. Trygghetsteamets perspektiv om implementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolan : Två fokusgruppsintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hilal Cetin; Ashti Farshadi; [2023]
    Nyckelord :Anti-bullying programme; metoder mot mobbning; trygghetsteam; skola;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis handlar studiens syfte om att undersöka implementeringen av antimobbningsmodeller i två olika skolor. Våra frågeställningar fokuserar på varför denvalda modellen används, hur trygghetsteamet arbetar med implementeringen av denvalda modellen, vilka faktorer och perspektiv betonar trygghetsteamet vidimplementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolorna, samt hur faktorerna påverkartrygghetsteamets arbete. LÄS MER

  4. 4. Rättssäkerheten i skolan under en pandemi : -en undersöking utifrån samhällskunskapslärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Martin Hjertqvist; [2021]
    Nyckelord :Rättssäkerhet. Rättsstat. Skolväsendet. Global pandemi. Undervisningsmetod; Juridifiering; Ramfaktorsteorin;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to make it clear, based on teachers experience, whether the rule of law in Swedish schools has been affected during sudden changes in the framework of a pandemic. To respond to this purpose, issues have been formulated. LÄS MER

  5. 5. Ramfaktorer för lärare i specialundervisning : Ramfaktorer som påverkat lärares möjlighet att bedriva specialundervisning mellan åren 1955 till 2019

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Historia

    Författare :Andreas Runsö; [2021]
    Nyckelord :Ramfaktorer; Ramfaktorsteorin; Specialundervisning; Styrdokument; Läroplaner; Svenska skolan; Lärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to identify frame-factors in the Swedish curriculum between 1955 -2019 and how they affect the teachers' possibility to operate in special education. This study is based upon frame-factor theory, developed in the late 1960 and throughout 1970, and through this framework an analysis of the curricula released during the period 1955 - 2019 is made. LÄS MER