Sökning: "Ramfaktorteori"

Visar resultat 21 - 25 av 247 uppsatser innehållade ordet Ramfaktorteori.

  1. 21. Lärares val av undervisningsmaterial i matematik via digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Cecilia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :arbetsblad; digitala plattformar; kvalitetsgranskning; matematik; undervisningsmaterial; urvalsprocess;

    Sammanfattning : Det finns idag en i princip oändlig källa med egengjorda delade undervisningsmaterial i matematik att tillgå på sociala medier och andra digitala plattformar. Hur ska lärare veta vilka material de ska välja och vad är det som utmärker kvalitet på dessa material? Syftet med detta examensarbete är att belysa vilka faktorer som blir viktiga i urvalsprocessen när matematiklärare väljer undervisningsmaterial i matematik nedladdade alternativt köpta via digitala plattformar av olika slag. LÄS MER

  2. 22. "Man måste plocka russinen ur kakan" : En intervjustudie om lärares uppfattningar och erfarenheter av arbete med Skriva sig till lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hilda Jakobsson; Anders Jonsson; [2023]
    Nyckelord :STL; STL-modellen; Skriva sig till lärande; WTL; Write to learn; kamratåterkoppling; intervju; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Lärarnas användning av närområdet i SO-undervisningen i åk F-3 : En kvalitativ studie om hur närområdet används i SO-undervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alicia Haglund; Greta Holm; [2023]
    Nyckelord :Närområde; SO-undervisning; Årskurs F-3; Ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få förståelse för hur närområdet används i SOundervisningen i årskurs F-3. Vår frågeställning lyder: Hur resonerar lärare kring att använda närområdet i SO-undervisningen i åk F-3? För att besvara forskningsfrågan används en kvalitativ metod och ramfaktorteorin som teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. När blir dokumentationen pedagogisk? : En kvalitativ studie av förskollärares syn på barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jimen Isef; Arasa Polsiri; [2023]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; dokumentation; barns delaktighet; socialkonstruktionistiskt perspektiv; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa förekomsten av pedagogisk dokumentation i förskolans verksamhet, med fokus på barns delaktighet. Studien utgår ifrån fyra frågeställningar. LÄS MER

  5. 25. Tillsammans räddar vi liv? : En studie om HLR i skolan årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ellen Pettersson; Johanna Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Cardiopulmonary resuscitation; CPR; school; physical education and health; teaching; teachers; grades 7-9; Hjärt-lungräddning; HLR; skola; idrott och hälsa; undervisning; lärare; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur undervisning i hjärt-lungräddning kommer till uttryck i ämnet idrott och hälsa. För att uppnå studiens syfte kommer följande frågeställningar att besvaras: Hur tolkar lärare i ämnet idrott och hälsa styrdokumenten vad gäller HLR i årskurs 7-9? Hur undervisar lärare i HLR i årskurs 7-9? Vilka förutsättningar har lärare i idrott och hälsa att bedriva undervisning i HLR i årskurs 7-9?  Metod: Studiens metod är en kvalitativ ansats, varpå datainsamling har genomförts med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER