Sökning: "Ramverk"

Visar resultat 1 - 5 av 3582 uppsatser innehållade ordet Ramverk.

  1. 1. BARNET SOM MOGET, OMOGET ELLER OSYNLIGT En kritisk diskursanalys av hur professionella framställer barn i LVU-domar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jessica Bentsen; Sofia Svalander; [2020-01-24]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; LVU; domar; barn; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn görs delaktiga i LVU-domar för att belysa vilken eller vilka diskurser som råder i synen på barn. Fokus låg på delaktighet genom rätten att komma till tals. LÄS MER

  2. 2. Handledning - en förväntan om att nå förändring En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Blad; Malin Hedlund; Ida Särnholm; [2020-01-16]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; specialpedagogik; handledning; arbetslag;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några specialpedagoger, rektorer och pedagoger, inom befintliga arbetslag, uppfattar den handledning som utövas av skolans specialpedagog i arbetslagen.Teori:Systemteorin används i denna studie som teoretiskt ramverk med fokus på de centrala begreppen; helhet och delar, relationer, här-och-nu-tänkande, cirkularitet samt möten mellan och inom system. LÄS MER

  3. 3. Läslyftets betydelse med fokus på läsförståelse av faktatexter En kvalitativ studie av några mellanstadielärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Gemrud; Karin Ingemalm; [2020-01-15]
    Nyckelord :Läslyftet; kollegiala lärandet; läsförståelse; faktatexter; lässtrategier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en djupare förståelse hur tolv mellanstadielärare på tre olika skolor utvecklat undervisningen kring läsförståelse av faktatexter utifrån Läslyftets betydelse. Specifikt fokus riktas mot elever i svårigheter att förstå faktatexter de läst. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i undervisningen En intervju- och enkätstudie bland pedagoger i årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Daniel Levin; Ida Svantesson; [2020-01-07]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; IKT; TPACK;

    Sammanfattning : Syfte:I och med införandet av den nationella digitaliseringsstrategin (2017) inom den svenska skolan var syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar lärare i årskurs 4–6 hade om digitala verktygs användbarhet i undervisningen. Syftet var även att ta reda på vilka utmaningar användandet av digitala verktyg förde med sig för lärarna. LÄS MER

  5. 5. Akademiskandalen- Danius och Engdahl ur en journalists gestaltning : En kvantitativ innehållsanalys av svenska mediers gestaltning av Sara Danius och Horace Engdahl i skandalen kring den Svenska Akademien

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Clara Reijers; Natalie Chehadé; [2020]
    Nyckelord :Swedish Academy; Sara Danius; Horace Engdahl; framing; gender; scandal journalism and cultural journalism; Svenska Akademien; Sara Danius; Horace Engdahl; gestaltning; genus; skandaljournalistik och kulturjournalistik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning gestaltningen av olika kön skiljer sig åt i svenska mediers rapportering kring kulturella skandaler, beroende på journalistens egna kön. Studiens fokus ligger i att undersöka Sara Danius och Horace Engdahl i krisen kring den Svenska Akademien, för att kunna jämföra svenska mediers rapportering av en kulturskandal, där både en kvinna och en man är inblandad. LÄS MER