Sökning: "Rastaktivitet"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet Rastaktivitet.
11. Hur ser den sociala interaktionen i rastmiljöer ut? : En studie om elevernas tillvaro på rasten.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva elevers och pedagogers uppfattningar om den sociala interaktionen i rastmiljöer vid två skolor. Denna studie har tolkats ur ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER
12. Rusta för rasten : Lärarledda rastaktiviteters betydelse
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Läroplanen för grundskolan säger att eleverna skall erbjudas fysisk aktivitet, varje dag. På skolans raster som utgör ca 20% av elevernas skoldag får de möjlighet att röra på sig och umgås med sina vänner. Leken är ett bra verktyg för att lära nya saker, fostras och att skaffa sig social kompetens. LÄS MER
13. (O)organiserad rastverksamhet : Fritidslärarnas verktyg för att skapa goda relationer och en trygg miljö för elever på rasten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : .... LÄS MER
14. Rastverksamhet : Fritidslärares verktyg för att skapa mening och trygghet tillsammans med barnen
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : Studien har som syfte att skapa kunskap om vad rastverksamhet kan bidra till utifrån fritidslärares erfarenheter. Rastverksamhet har blivit allt vanligare med tiden och vi ville undersöka hur det kommer sig att det blivit så populärt och vad syftet med rastaktiviteter är. LÄS MER
15. Vad blir det för rastaktivitet idag? : Rastverksamhet utifrån erfarenhets- och upplevelsebaserat, experimentellt och utforskande förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Vår studie grundar sig på att undersöka hur rastverksamhet och meningsfulla aktiviteter kan skapas utifrån upplevelse- och äventyrspedagogik där fokus inriktas mot erfarenhets- upplevelsebaserat, experimentellt och utforskande förhållningssätt. Våra mål är att öka elevers motivation och attityd för vistelse ute på rasten samt synliggöra skolans utemiljö och olika områdens möjligheter för skapande av rastaktiviteter. LÄS MER