Sökning: "Read- and write difficulties"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden Read- and write difficulties.

  1. 16. Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Lennartsson; [2017-11-10]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; IKT – Information- och kommunikationsteknik; dator; stödinsatser;

    Sammanfattning : Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL bidrar till när elever med läs- och skrivsvårigheter ska lära sig läsa och skriva. LÄS MER

  2. 17. Språket är allt! : En kvalitativ studie om lärares samt specialpedagogers stödinsatser för elever i åk 4-6 med läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Anna Öberg; [2017]
    Nyckelord :Litteracy-läsning; läs – och skrivutveckling; faktorer för lärande; individ – och miljöinriktade åtgärder och läs – och skrivundervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out what measures and methods teachers and special educators use to strengthen students with reading and writing difficulties in everyday teaching. The survey highlights how teachers and special educators look at reading and writing skills and, in the theoretical background, what earlier researchers say. LÄS MER

  3. 18. " ... det känns som man lär sig när man läser då" : En studie om elevers interaktion och upplevelse av läsning på iPad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Charlotta Laagen; [2017]
    Nyckelord :iPad; digital tools; digital reading; interaction; primary school; grade 2; iPad; digitala verktyg; digital läsning; interaktion; lågstadiet; årskurs 2;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how four students in grade 2 in risk for read- and write difficulties use the iPad when they read a literary digital text and to find out how the students experience reading on it. Video observations were used to get the data when the students individually read on the iPad. LÄS MER

  4. 19. "Vadå skribent? Jag är ingen skribent, jag gör bara uppgiften!" : En studie om en grupp gymnasielevers reflektioner kring sitt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Serife Babaoglu; [2017]
    Nyckelord :log book; reflection; writing progress; upper secondary school; swedish;

    Sammanfattning : This study is founded on my personal interest in Swedish as a language as well as a subject in the Swedish school system. The development of pupils in terms of the Swedish language has always interested me, in particular the writing development and what motivates pupils to write texts. LÄS MER

  5. 20. IKT spelar roll : Hur vuxna med en intellektuell funktionsnedsättning använder IKT ur ett empowermentperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Magnus Österberg; [2016]
    Nyckelord :SIKT; Intellektuell funktionsnedsättning; empowerment; självständighet; utbildning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how a sample of adults with an intellectual disability uses information and communication technologies (ICT), and to see whether these people can be strengthened in their everyday life through ICT. To get answers to the questions posed in this paper interviews were made. LÄS MER