Sökning: "Reader Response-teori"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Reader Response-teori.

  1. 1. Lärares selektionsprocesser för skönlitteratur i andraspråksundervisning : Två sva-lärares berättelse om skönlitteratur i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Elias Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Selektionsprocesser; Skönlitteratur; SVA; Litteraturundervisning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra vilka faktorer som styr valet av skönlitterärt material och beskriva skönlitteraturens roll i relation till kursplanen. Genom en intervjustudie synliggörs två gymnasielärares selektionsprocesser för skönlitterärt material i SVA. LÄS MER

  2. 2. Text är bara bläck på ett papper tills en läsare ger det liv : En kvalitativ studie om hur traumatiserade barn kan stöttas av läsning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Louise Hellkvist; Lisa Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Trauma; Barnlitteratur; Läsning; Förskola; Reader Response-teori; Biblioterapi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se huruvida traumaberbetning och barnlitteratur kan föras samman. För att göra detta valdes följande frågeställningar: hur kan trauma ta sig uttryck hos barn i förskolan? samt hur kan användandet av barnlitteratur utnyttjas vid traumabearbetning i förskolan? Studien genom-fördes i form av en webbaserad enkätundersökning där förskolepedagoger fick svara på relevanta frågor och beskriva sina erfarenheter och tankar kring att arbeta med barnlitteratur i sig och som stöd för barn utsatta för trauma. LÄS MER

  3. 3. "...ett sånt mysterium som man blir lämnad med."

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edith Marelli; [2016]
    Nyckelord :Boksamtal; Fallstudie; Gymnasieelever; Wolfgang Iser; Judith Langer; Litteraturdidaktik; Litteraturläsning; Reader-response-teori; Louise Rosenblatt; Young adult fiction; Svenska i gymnasiet;

    Sammanfattning : Reading is considered to be one of the main factors for success throughout the compulsory education and into the years in upper secondary school, and is often connected with instrumental values, such as better grades and higher level of empathy. However, good readers are seldom drawn to books as means to improve their grades, but enjoy reading in its own right. LÄS MER