Sökning: "Reading comprehension"

Visar resultat 1 - 5 av 661 uppsatser innehållade orden Reading comprehension.

  1. 1. Undervisning i lässtrategier för ökad läsförståelse : En interventionsstudie i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Heléne Bäckström; Lisette Vik; [2022]
    Nyckelord :interventionsstudie; reciprok undervisning; lässtrategier; språklig förmåga; metakognitiv förmåga;

    Sammanfattning : This study explores reciprocal teaching and the effectiveness of reading strategies, focusing on linguistic versus metacognitive ability, for improving reading comprehension. The participants were 22 fourth-grade students identified with poor reading comprehension, from two schools in Sweden. LÄS MER

  2. 2. An online study of L2 relative clause processing: Evidence from self-paced reading in Persian learners of English

    Master-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Abdolnoor Khaleghi; [2022]
    Nyckelord :relative clause; online L2 processing; second language comprehension; attachment preference; self-paced reading; heuristic processing; good-enough approach; working memory span.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This study examines relative clause (RC) processing in Persian learners of English and native speakers of English to explore whether or how different task demands, referential context information with three potential RC antecedents along with the variables noun type (definite, indefinite), RC length (short, long) and RC type (extraposed, non-extraposed) affect their processing, using both an online non-cumulative self-paced reading task and an offline questionnaire. In the self-paced reading task, the online processing of RC attachment resolution was examined when participants read temporarily ambiguous sentences with RCs preceded by one clause or two clauses containing three NPs followed by comprehension questions to explore L2 RC attachment preferences. LÄS MER

  3. 3. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Fällman; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; expanded text concept; intermediality; theory of mind; textbook; Läsförståelse; vidgat textbegrepp; intermedialitet; mentalisering; läsebok;

    Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  4. 4. Swedish middle-school students mathematical concept comprehension within algebra ± a quantitative study

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ottilia Svanstedt; [2021-07-08]
    Nyckelord :mathematical concepts; early algebra; comprehension; pre-algebra; middle school; reading comprehension; curriculum.;

    Sammanfattning : This quantitative study aims to investigate Swedish 4th and 6th grade students' comprehension of mathematical concepts within algebra. The concepts investigated were chosen out of the mathematical core content devised by the Swedish National Agency for Education (Curriculum for compulsory school, preschool class, and after-school center, 2011). LÄS MER

  5. 5. Can a parental questionnaire about children’s reading ability identify dyslexia in school children?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Matilda Löfstedt; Astrid Hellman; [2021-02-12]
    Nyckelord :dyslexia; screening; parental questionnaire; diagnosis; reading; dyslexi; screening; föräldraskattningsformulär; diagnos; läsning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ställs stora krav på människors läs- ochskrivförmåga. Studier har visat att barn med dyslexi löper större risk att utveckladepression och ångest än andra barn. Man eftersträvar därför ett tids- ochkostnadseffektivt screeninginstrument för att identifiera dyslexi i tidig ålder. LÄS MER