Sökning: "Reading comprehension"

Visar resultat 16 - 20 av 856 uppsatser innehållade orden Reading comprehension.

  1. 16. Hur flersituationella texter kan designas utifrån ungdomars läsförståelse och situation

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ottilia Svensson; [2023]
    Nyckelord :Multi-situational text; textsearch; reading comprehension; informationsdesign; textdesign and comprehensibility.; Flersituationell text; textsökning; läsförståelse; informationsdesign; textdesign och begriplighet.;

    Sammanfattning : Myndigheter informerar via texter på sin webbplats om vilka rättigheter och möjligheter varje individ har beroende på vilken situation individen befinner sig i, till exempel hur en individ som studerar på halvtid kan ansöka om ett studiebidrag. Dessa texter vänder sig oftast till flera individer i olika situationer och den här typen av text går att kalla för flersituationell. LÄS MER

  2. 17. ”Jag ÄLSKAR högläsning!” : Sociala samspel i samband med högläsning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Hautala; Sara Hultqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; social interaction; love of reading; language development; Högläsning; sociala samspel; läslust; språkutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med högläsning. Högläsning kan bidra till att eleverna får en positiv läsupplevelse vilket i sin tur kan stimulera elevernas läslust och läsförståelse, samt utveckla deras ordförråd och förmåga att lyssna och koncentrera sig. LÄS MER

  3. 18. Investigating reading comprehension in Reading While Listening and the relevancy of The Voice Effect

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Edvin Hedenström; Axel Barck-Holst; [2023]
    Nyckelord :RWL; Reading-while-listening; Multimedia learning; Multimodal Learning; TTS; text-to-speech; reading comprehension;

    Sammanfattning : Various forms of multimedia learning have been shown to aid learners time and time again. One form of multimedia learning that has not been thoroughly studied is reading while listening (RWL). This is especially the case when it comes to the immediate impacts on reading comprehension from practising RWL. LÄS MER

  4. 19. Bilderböcker och elevers läsförståelse : En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Bernström; Moa Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; Läsförståelse; Strategier; Lågstadiet; F-3; Semiotik;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversikten redogör för forskning kopplat till läsförståelseutvecklingen utifrån läsning av bilderböcker hos elever i lågstadiet. Syftet är att lyfta olika strategier som elever använder sig av när de tillgodogör sig innehållet i bilderböcker. LÄS MER

  5. 20. Reading between the lines : A quantitative study of Swedish upper secondary students’ idiom familiarity in English

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Viktoria Rösler; [2023]
    Nyckelord :idiom; familiarity; comprehension; Sweden; Upper secondary school; EnglisH;

    Sammanfattning : This study investigates Swedish upper secondary students’ familiarity with English idioms, and whether or not there are differences depending on what level of proficiency the students are at. The participating students took an idiom familiarity test adapted from Nippold & Rudzinski (1993) which aimed at measuring students’ familiarity with a number of English idioms. LÄS MER