Sökning: "Reading difficulties of mathematical text"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Reading difficulties of mathematical text.

  1. 1. Lässvårigheters påverkan vid arbete med matematiska textuppgifter : En studie baserad på lärares samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2023]
    Nyckelord :Matematik; textuppgifter; matematiska förmågor; lässvårigheter; diskurs; verktyg; språklig förändring.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka lärares arbete med elever i svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Matematikuppgifters utformning påverkar elevers resultat : En jämförelse mellan textbaserade och bildbaserade uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sebastian Karlsson; [2022]
    Nyckelord :textbaserade uppgifter; bildbaserade uppgifter; läsförmåga; lässvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns skillnader i elevers resultat mellan textbaserade uppgifter och bildbaserade uppgifter, om eventuella skillnader går att finna mellan könen samt mellan elever med självupplevda lässvårigheter och elever utan självupplevda lässvårigheter i matematik på området geometri. Detta testas genom att låta elever i årkurs nio genomföra ett prov som innehåller uppgifter som är både textbaserade och bildbaserade. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända och andra generationens invandrare möter textrika matematikuppgifter på svenska : svårigheter, möjligheter och resursanvändning ur åtta flerspråkiga elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Imanh Nikontovic; Mohammad Alhasani; [2022]
    Nyckelord :newly arrived pupils; second language learners; text-rich mathematical tasks; word problems; resources; Nyanlända elever; andraspråkselever; textrika matematikuppgifter; resurser;

    Sammanfattning : A number of studies have found that pupils, both newly arrived and other pupils who speak Swedish as a second language, have difficulties with mathematical tasks that consist of a few or more lines of text. It often seems to be a matter of mainly linguistic problems that are related to word and reading comprehension, that is, understanding and interpretation of formal concepts and words in the second language. LÄS MER

  4. 4. "Hur ska jag kunna veta hur mycket som är kvar?" : Interventionsprogram genom explicit undervisning i matematisk problemlösning för 5 mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2019]
    Nyckelord :Explicit Education; Mathematic Difficulties; Mathematicial Word Problems; RtI; Explicit undervisning; Matematiksvårigheter; Problemlösning; RtI;

    Sammanfattning : Elever med stora behov i matematik gagnas av fokuserad matematikundervisning visar forskning, till exempel. Hassler Hallstedt et.al. (2018). LÄS MER

  5. 5. Elever i lässvårigheter : "En empirisk studie om hur yngre elever arbetar med textbaserade matematikuppgifter"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Ngo; Filip Björkqvist; [2018]
    Nyckelord :Matematik; matematiksvårigheter; lässvårigheter; textuppgifter; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att utveckla kunskap om samband mellan yngre elevers läsförmåga och deras arbete med textbaserade matematikuppgifter. Arbetet är baserat på en empirisk studie med inriktning på årskurs 2 och 3. LÄS MER