Sökning: "Reading research"

Visar resultat 11 - 15 av 1840 uppsatser innehållade orden Reading research.

  1. 11. Högläsning som ett pedagogiskt verktyg : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johan Dybeck Elofsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; middle school; reading comprehension; word development; reading in school; Högläsning; mellanstadiet; läsförståelse; ordförståelse; läsning i skolan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning i sin svenskundervisning på mellanstadiet. Undersökningen utfördes på en mellanstadieskola i mitten av Sverige. Studien undersökte lärarnas syfte med högläsning samt hur de använder högläsning i sin undervisning. LÄS MER

  2. 12. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  3. 13. Finland som underrättelsemål eller vän : C-byråns underrättelseverksamhet i Finland under andra världskriget

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Lukas Boman; [2024]
    Nyckelord :Intelligence; intelligence gathering; intelligence cooperation; Swedish-Finnish relations; C-byrån; Underrättelse; Underrättelseinhämtning; Underrättelsesamarbete; Svenskfinska relationer;

    Sammanfattning : Intelligence organizations and their operations are by their nature secretive and wantto continue as such. This problematizes research around them and especiallyintelligence cooperation with other countries can be considered among the most secretparts of an intelligence organization. LÄS MER

  4. 14. Frihetskamp eller terrorism? En kvalitativ textanalys av irländska och engelska tidningars gestaltningar av det anglo-iriska kriget 1919–1921

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Maja Tindemyr Hagelin; [2024]
    Nyckelord :Anglo-Irish War; The Times; The Irish Times; framing theory; political affiliation; national identity;

    Sammanfattning : This study examines how The Times and The Irish Times framed the Anglo-Irish War from September to December 1920. The research question explores how the British and Irish press framed the Anglo-Irish War based on political and national affiliations. LÄS MER

  5. 15. Högläsningen för yngre barn : En studie av ett samarbetsprojekt för barn i åldern 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Stefanie Dawson; [2024]
    Nyckelord :language development; reading aloud; dialogical reading; pre-school; young children; språkutveckling; högläsning; dialogisk högläsning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högläsningens förekomst hemma hos förskolebarn i åldern 1–3 år, varav deras förskola är en del i ett bokprojekt. Bokprojektet är en satsning från Region Värmland, där bibliotek, Barnavårdscentralen och förskolor samverkar för att öka högläsningen i de yngre barnens hem. LÄS MER