Sökning: "Reading strategies"

Visar resultat 21 - 25 av 601 uppsatser innehållade orden Reading strategies.

  1. 21. RocksDB Read Optimization Strategies for Streaming Applications

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Björkman Fredrik; [2023]
    Nyckelord :RocksDB; Data streams; Micro-batching; Data stream processing; read operation benchmark; Data stream workload simulation; RocksDB; Dataströmmar; Mikro-batching; Dataströmsprocessering; Läsoperationsmätresultat; Dataströmsarbetsbelastningssimulation;

    Sammanfattning : Modern stream processors rely on embedded key-value stores to manage state that accumulates over long-running computations and exceeds the available memory size. One of these key-value stores is RocksDB, which is widely used in many applications requiring high-performing storage with low latency. LÄS MER

  2. 22. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  3. 23. Framgångsrik läsförståelse : Framgångsrika lässtrategier i skolan och faktorer som påverkar läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Timmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsrik läsförståelse; läsning; läsundervisning; policy och textsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att granska vad tidigare forskning säger om framgångsrik undervisning om lässtrategier och vilka problem som kan påverka denna undervisning. Genom en tematisk analys har tio vetenskapliga publikationer med både svenska och internationella perspektiv granskats. LÄS MER

  4. 24. Tolkning i ceremoni och liturgi : Teckenspråkstolkning av statiska texter under gudstjänst

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Amanda Gidlöf; [2023]
    Nyckelord :Sign language interpreting; interpreting; church interpreting; frozen texts; coping strategies; Teckenspråkstolkning; tolkning; tolkning i kyrkan; statiska texter; copingstrategier;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar tolkning av texter som läses högt i kyrkan under gudstjänst. Studien undersöker vilka utmaningar tolkar upplever och har erfarenhet av vid tolkning av texter i kyrkan, och vilka strategier tolkarna använder sig av för att hantera dem. LÄS MER

  5. 25. Läsförståelsestrategier i det flerspråkiga klassrummet : Sex lärares beskrivning av sin undervisning.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Claudia Inza; [2023]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; flerspråkiga elever; högstadiet; schemateorin; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : The aim of this study is to evaluate teachers’ descriptions of their usage of reading comprehension strategies as well as reading comprehension strategies in a multilingual classroom. In addition, the study examines what challenges the teachers believe they face in their daily work with multilingual students. LÄS MER