Sökning: "Reading- and writing-disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Reading- and writing-disabilities.

  1. 1. Lättläst och rullstolsanpassat : en tematisk analys av hur tillgänglighet och funktionsnedsättning uppmärksammas i kommunala biblioteksplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; tillgänglighet; biblioteksplan; bibliotekslag; styrdokument; bibliotek;

    Sammanfattning : According to § 4 in the Swedish Library Act, public libraries are required to pay special attention to persons with disabilities. The purpose of this thesis is to analyse how this prioritized group is addressed in municipal library plans. LÄS MER

  2. 2. Genrepedagogikens tillämpning : - är det en undervisningsmetod i de tidiga skolåren som kan gynna elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Tove Dahlberg; Eva Larsson; [2021]
    Nyckelord :cirkelmodell; elever i svårigheter; genrepedagogik; grundskola F-3; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Ett av grundskolans främsta mål är att samtliga elever oavsett behov och förutsättningar ska utveckla lärande och kunskaper i sin läs- och skrivförmåga. Examensarbetet syftar till att undersöka lärares uppfattningar om hur en genrepedagogisk undervisning fungerar för elever i de tidigare skolåren som befinner sig i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivsvårigheter i klassrummet : En kvalitativ studie av insatser för elever med läs- och skrivsvårigheter i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Michaela Ljung; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa, naturkunskap och samhällskunskap uppmärksammar och resonerar kring arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. De fyra frågeställningar studien är baserad på är: 1. LÄS MER

  4. 4. Exploring the Web Accessibility for people with Dyslexia

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emma Indal; Ellinor Mavéus; [2019]
    Nyckelord :Web Accessibility; Dyslexia; Readability; Digitalization;

    Sammanfattning : Fem till åtta procent av Sveriges befolkning är diagnostiserade med dyslexi och nästan tjugofem procent har läs- och skrivsvårigheter. Nittiofyra procent av Sveriges befolkning använder internet inom alla områden i vardagen, allt från utbildning och arbete till att läsa nyhetstidningar och söka information i uppslagsverk. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter : Framgångsfaktorer för upptäckt och kartläggning av läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Agnebrink; Kristina Liljegren; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; kartläggning; samarbete; modersmålslärare; speciallärare;

    Sammanfattning : Idag har ca 20% av alla elever i grundskolan annat modersmål än svenska. Resultat från PISA-undersökningar visar att läsförståelseförmågan hos elever med utländsk bakgrund är lägre än hos elever med svensk bakgrund (Skolverket 2006:10) vilket innebär en stor utmaning för oss pedagoger som verkar i svensk skola. LÄS MER