Sökning: "Ready-to-wear"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Ready-to-wear.

  1. 1. En alternativ graderingsmetod för byxor baserat på stuss-midje-förhållande : En studie om hur passform på byxor kan förbättras för olika kroppstyper genom framtagning av ett förhållandebaserat storlekssystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elsa Gran; [2022]
    Nyckelord :Garment fit; Body types; Size series; Ready-to-wear; Apparel; Grading; Passform; Kroppstyper; Storleksserier; Ready-to-wear; Konfektion; Gradering;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett alternativt graderingssätt baserat på förhållandet mellan midja och stuss kan implementeras för att förbättra passformen på dambyxor. Ett vanligt förekommande passformsproblem är att kvinnor som har en rakare eller kurvigare kroppsform upplever svårigheter med att uppnå god passform i både midja och stuss, vilket leder till att en stor del av befolkningen har svårt att hitta byxor som passar. LÄS MER

  2. 2. Rebranding of luxury fashion brands : A case study of how to communicate rebranding to younger consumers

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Mathilda Lyppert; [2021]
    Nyckelord :Rebranding; Marketing; Marketing channels; Luxury fashion brands; Millennials; Generation Z; Communication channels; Marketing communication; Rebranding communication.;

    Sammanfattning : Abstract Background: The luxury fashion brands need to rebrand themselves towards the younger consumers. In 2025 Millennials and Generation Z will represent approximately 55% of the market for luxury products. The exclusive brands need to adapt to this target group. LÄS MER

  3. 3. Det okönade modets kön : Hur unisexmode utmanar och upprätthåller könsmaktsordningen i mode

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Henric Wollmér-Persson; Pauline Lindborg; [2021]
    Nyckelord :unisex; fashion; gender; masculinity; femininity; androgyny; Judith Butler; semiotic image analysis; gender binarity; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The focus of this bachelor’s thesis is the phenomenon of unisex fashion and how it is portrayed in product images. The aim is to examine how unisex fashion is shaped by the binary gender system, as well as how it challenges it. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier och köpbeslut : en studie inriktad på sociala mediers inflytande på konsumentensköpbeslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Izabelle Pondro; Isabell Olofsson; Donjeta Bibaj; [2020]
    Nyckelord :Buying process; Buying decision; Buying behavior; E-commerce; Social media; Consumers behavior.; Köpprocess; Köpbeslut; Köpbeteende; E-handel; Sociala medier; Konsumentbeteende.;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur sociala medier påverkar svenska konsumenters köpbeslut. Nya tjänster inom sociala medier såsom Facebook, Snapchat och Instagram har fått en ökad popularitet blandmänniskor. En intensiv teknikutveckling har bidragit till att konsumenter genomför sina inköp på en mängd olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Girl Get Dressed/Ready to Wear : Designing activities of getting dressed

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Carolina Johansson; [2019]
    Nyckelord :getting dressed; fashion; performance; body; form; activity; movement; method;

    Sammanfattning : This body of work operates at the border between fashion and performance, with the intention to explore the performativity of body, inrelation to forms of dress. The work presented in this thesis sets out to examine the ways the performed act of making may inform theoutcome through designing new activities of getting dressed as producers for dress, while questioning the static systems of makingdress that develops form mainly with an approximation of a bodily form. LÄS MER