Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från skolvärlden till sysselsättning eller vidareutbildning : Samstart som hjälp med övergången

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Pontus Book; Rebecca Sehlberg; [2024]
    Nyckelord :Samstart; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; stigma;

    Sammanfattning :  The purpose of this essay is to investigate the Samstart project and explore the support services it provides for individuals with neurodivergence. Through interviews with professionals involved in the project, the responses will be analyzed using the concept of stigma. The empirical data has been subjected to thematic analysis. LÄS MER

  2. 2. En litteraturstudie ur ett genusperspektiv : En analys av hur flickor och pojkar framställs i fem bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Rebecca Johansson; [2022]
    Nyckelord :Gender; gender patterns; gender perspective; norms; picture book; Bilderbok; genus; genusperspektiv; könsmönster; normer.;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to investigate how gender and gender patterns are presented in Swedish picture books. The essay is based on a analyze of five Swedish picture books for the ages of three to five years. The selection of books was made on the library's most borrowed list and on Bokus and Adlibris top lists. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter att identifiera sig i förskolansboksamling : Text- och bildanalys av bilderböcker och intervjuer medförskolepedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Michelle Holmdal; Rebecca Holmdal; [2021]
    Nyckelord :barns självidentifikation; bok ur val; etnisk representation; förskola; normkritik; normer; positiv och negativ representation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett normkritiskt perspektiv undersöka hur barnböcker skriver fram etnicitet och hur pedagoger väljer barnböcker till förskolans barngrupper. Frågeställningarna i studien är: Hur framställs och representeras etniciteter i ofta lånade barnböcker? Hur beskriver förskolepedagoger bokens betydelse i förskola? Och hur väljs och formas förskolans bokutbud? Den teoretiska utgångspunkten som används i denna studie är normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Hur främjar förskollärare barns läs- och skrivkunskaper? : En kvantitativ undersökning om förskollärares metoder och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Rebecca Johnson Ogenvall; [2021]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskola; litteracitet; scaffolding; skriftspråksutveckling;

    Sammanfattning :   Based on previous research my purpose with this study was to make visible how preschool teachers work to promote children´s early reading and writing skills. To highlight how they work and what methods they use, and how they support the children in their literacy development. LÄS MER

  5. 5. One book to rule them all : en analys av litterärt värde inom Härskarringen av J.R.R. Tolkien

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Rebecca Jester; Annelie Hollender; [2021]
    Nyckelord :Härskarringen; Tolkien; värdebegrepp; litterära värden; stil- och formvärden; kunskapsvärden; emotionella värden; sociala värden; ekonomiska värden; bästsäljare; bestseller; steady seller; buzz; hype; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka hur Härskarringen av J.R.R Tolkien har blivit en så pass stark bästsäljare och steady seller under en längre tid. LÄS MER