Sökning: "Rebecca Segerlund"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Rebecca Segerlund.

  1. 1. Reciprocal Teaching för elever i läsförståelsesvårigheter : En undersökning om hur några svensklärare beskriver och reflekterar kring RT-modellen i klassrummet för elever i läsförståelsesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Rebecca Segerlund; [2016]
    Nyckelord :reciprok undervisning; lässtrategier; läsförståelse; inkludering;

    Sammanfattning : Svenska elever har under senare år generellt sett presterat allt sämre på läsförståelsetester och det är en samhällsangelägenhet att vända denna negativa trend. RT utvecklades på 1980-talet av de amerikanska forskarna Palinscar och Brown i syfte att utveckla en modell där elever i läsförståelsesvårigheter skulle kunna börja använda sig av samma lässtrategier som elever som inte är i läsförståelsesvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Hur kan vi möta elever med dyslexi? En studie i hur man kan upptäcka, diagnostisera och arbeta med elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Segerlund; [2002]
    Nyckelord :Education; Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; läsinlärningsmetoder; utredning av läs- och skrivsvårigheter; åtgärdsprogram; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur vi som arbetar i skolan kan möta de elever som har läs- och skrivsvårigheter respektive dyslexi. Jag ställer frågan vad dyslexi egentligen är och visar på olika möjligheter att definiera ordet. Jag jämför de två begreppen dyslexi och läs- och skrivsvårigheter med varandra. LÄS MER