Sökning: "Receptive"

Visar resultat 1 - 5 av 233 uppsatser innehållade ordet Receptive.

  1. 1. A quantitative study of Swedish high school L2 learners' receptive knowledge of English lexical collocations

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Louise Frifelt; [2024]
    Nyckelord :Collocations; Multi-word units; Formulaic language; Second language acquisition; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This paper investigates receptive knowledge of English lexical collocations among Swedish high school students. The study tests the claim that L2 (second language) learners of English have a low level of collocational competence and tend to recognise high-frequent collocations more than low-frequent since the former have been encountered more. LÄS MER

  2. 2. The Effectiveness of a Web-Based Multimodal Interactive Story on Upper-Secondary Students' Reading Comprehension in English

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Dakota Lagercrantz; [2024]
    Nyckelord :Multimodal; Interactive Story; Literature; Education; Pedagogy; English; ESL;

    Sammanfattning : The current study investigates the effectiveness of a multimodal interactive story, student use and perceptions of the interactive story, and one teacher’s beliefs regarding the use of multimodal resources in upper-secondary L2 literature education. The study aims to draw conclusions on the potential effectiveness of the tool, student interaction behaviour with interactive story, student perceptions on the tool, and teacher receptibility toward new multimodal tools. LÄS MER

  3. 3. Kommunikationens implikationer under organisatoriska förändringsfaser. En fallstudie om hur kommunikation påverkar medarbetarnas motivation och förändringsvilja

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Fejes Johansson; Pardis Afzali Nafchi; [2023-07-04]
    Nyckelord :Förändringskommunikation; organisatorisk förändringsprocess; motivation; förändringsvilja; förändringsfaser;

    Sammanfattning : Consumers' needs and behaviors are constantly changing, which places increased demands onorganizations' adaptability and flexibility. Organizations' prerequisites for conductingsuccessful change are therefore crucial for their long-term survival. LÄS MER

  4. 4. PICTURE-NOT-SO-PERFECT? En semiotisk bildanalys av hur Instagramanvändare gestaltar verkligheten under hashtagen #Instagramvsreality

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alicia Svensson; Erica Nilsson Harvanek; [2023-03-10]
    Nyckelord :Kroppsideal; normer; ideal; kroppsaktivism; sociala medier; gestaltning; #Instagramvsreality;

    Sammanfattning : Executive summary Social media has become a huge part of everyday life. With it, editing and manipulation of images to post online has increased. Several studies have proven that retouched images can have a great negative impact on people’s self image and mental health. LÄS MER

  5. 5. Hur oförväntade makroekonomiska svängningar påverkar aktiemarknadens branschindex : En komparativ analys mellan Sverige, Danmark, Finland och Tyskland

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jennie Utterberg; Johanna Bååth; [2023]
    Nyckelord :Stock market; Stock return; Sector index; Macroeconomic variables; Unexpected risk factors; Time series analysis; APT model; Aktiemarknaden; Aktieavkastning; Branschindex; Makroekonomiska variabler; Oförväntade riskfaktorer; Tidsserieanalys; APT-modellen;

    Sammanfattning : Med bakgrund till det ökade intresset för aktier och dagens ekonomiska läge är det högst aktuellt att undersöka relationen mellan makroekonomiska svängningar och aktiepriserna på den svenska börsen. Det finns flera teorier som försöker förklara hur aktiepriser förändras, en allmän slutsats är att externa faktorer påverkar priset genom oförväntade händelser. LÄS MER