Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Reza Majidi; Beheshta Ataei; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER

  2. 2. Lära att läsa – och läsa för att lära : Hur svensklärares undervisning av lässtrategier synliggörs och beskrivs i syfte att främja läsförståelse av naturorienterad sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nilsson; Emelie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :lässtrategier; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; svenskdidaktik; sakprosa; ämneslitteracitet; ämnesövergripande arbetssätt; ämnesintegrerat arbetssätt; naturorienterande läromedelstexter; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie haft som syfte att undersöka och förklara om och i så fall hur mellanstadielärare, med behörighet i svenska och naturorienterande ämnen, undervisar om sakprosatexter inom ämnet svenska som förberedelse för läsning i naturorienterande ämnena. Baserat på vår yrkeserfarenhet är bakgrunden till denna studie att elever verkar sakna lässtrategier för att tillägna sig de begreppstäta och abstrakta texterna i dessa ämnen. LÄS MER

  3. 3. Cooperative learning as a teaching approach that cultivates pupils’ language development and learning : A study of four teachers' use of cooperative learning in the subject of English

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vera Listrup; [2023]
    Nyckelord :: Cooperative learning; language learning; Individual achievement; Sociocultural perspective;

    Sammanfattning : To operate in our modern society students’ education, need to contribute to lifelong learning by promoting desirable social interaction and improving the way in which people overcome difficulties and establishing relationships in different contexts. The present study sets out to examine the practice of cooperative learning for students' learning in the subject of English. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers lärande om religion i möten med det komplexa : En kvalitativ innehållsanalys av läroböckers framställning av sekularisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :August Isberg; [2023]
    Nyckelord :Religious complexity frame of reference; Kvalitativ innehållsanalys; läroböcker; läromedel; sekularisering;

    Sammanfattning : Upper secondary school students today face challenges in interpreting and under-standing the complex world around them. The subject of Religious education and particularly textbooks can be used to give students the tools and knowledge they need. LÄS MER

  5. 5. Conversational Implicature for Language Teachers: Reading between the lines in John Marsden's Tomorrow, when the war began

    L3-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för engelska; Lunds universitet/Engelska

    Författare :Alva Thyr; [2023]
    Nyckelord :Grice’s maxims; conversational implicature; Grice s theory; reading between the lines; teaching reading; English teaching; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how John Marsden’s Tomorrow, when the war began (1993) could be used for reading-between-the-lines practice in the English language classroom. It answers questions relating to how reading between the lines can be understood in relation to Grice’s cooperative principle, the effects of implicature in the text and how teachers can use this information to facilitate reading between-the-lines practice. LÄS MER