Sökning: "Reciprocal teaching RT"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Reciprocal teaching RT.

  1. 1. Läsförståelse: ett kollegialt samarbetsuppdrag? : En kvalitativ intervjustudie med lärare i årskurs tre med fokus på samarbete med bibliotekarier kring läsförståelse

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Elvir Krslak; [2019]
    Nyckelord :School librarians; School library; Elementary school; Reading comprehension; Teacher librarian collaboration TLC ; Reciprocal teaching RT ; Qualitative research method; Skolbibliotekarier; Skolbibliotek; Grundskola; Läsförståelse; Samarbete mellan lärare och bibliotekarier TLC ; Reciprocal teaching RT ; Kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : In this study, a total of five teachers were interviewed in grade three from four different schools in Stockholm. Three of these schools are located in different suburbs and one school is located in the central part of Stockholm. LÄS MER

  2. 2. Högläsning med individanpassning i en sociokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Linda Messing; Nina Thornqvist; [2019]
    Nyckelord :högläsning; individanpassning; läsförståelse; samtal; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med högläsning som gynnar läsförståelsen för samtliga elever i en klass. Vi ville undersöka om högläsningen, som ofta sker i helklass och är en gemensam aktivitet, kunde anpassas till den enskilde individen. LÄS MER

  3. 3. Läsfixarna som metod : En studie om lärares syn på och användning av läsfixarna i lässtrategiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sandra Erixon; [2018]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; ”läsfixarna”; Reciprocal Teaching RT ; Transactional Strategy Instruction TSI ; Concept-Orientes Reading Instruction CORI ; reading strategy teaching; grade 1–3; Läsfixarna; lässtrategier; strategiundervisning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om lärares syn på lässtrategiundervisning. Då mina egna erfarenheter inom skolans årskurs 1–3 vittnar om att läsfixarna används som metod trots att det inte finns forskning som stödjer metoden, har intresset legat i att undersöka lärares syn på läsfixarna som metod. LÄS MER

  4. 4. Reciprok undervisning om lässtrategier ur ett elevperspektiv - Ett verksamhetsinitierat utvecklingsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mirja Petersén; Karin Hjortsberg; [2018]
    Nyckelord :Gymnasiet; Literacy; Reciprok undervisning; Reciprocal teaching; Motivation; Metakognition; Lässtrategier; Läslust;

    Sammanfattning : Arbetet är ett verksamhetsinitierat utvecklingsarbete med syftet att synliggöra gymnasieelevers upplevelse av ett utvecklingsarbete med reciprok undervisning om lässtrategier (RT) mot bakgrund av lärares didaktiska överväganden. Detta syfte uppnås genom två frågeställningar: Hur förhåller sig eleverna till reciprok undervisning om lässtrategier, och hur kan detta förstås? och Hur talar lärarna om sina didaktiska överväganden gällande planering och genomförande av reciprok undervisning om lässtrategier? I undersökningen kombineras kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 5. På och mellan raderna - elevers upplevelse av reciprok undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Andreas Brunner; [2017]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; reciprok undervisning; motivation; metakognition; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Brunner, Andreas. (2017). På och mellan raderna - elevers upplevelse av reciprok undervisning. On and between the lines - student’s experiences of reciprocal teaching. LÄS MER