Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Hur undervisar lärare i läsförståelse? : En studie om vilka strategier lärarna använder och tydliggör i sin läsförståelseundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare undervisar i läsförståelse. Vi vill skapa oss en uppfattning om hur läsförståelsen utformar sig i årskurserna 1-3. LÄS MER
2. ”Vem är det Amanda hänger med då?” : Ett verksamhetsutvecklande arbete i årskurs 6 om hur textsamtal kan öka elevers delaktighet i läsundervisningen och gynna elevers läsförståelseutveckling
Master-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In my workplace, the pupils' shortcomings in reading comprehension were noticed after a teacher at theschool noticed that only a few students actively participated in the whole class teaching and that few pupils could answer questions related to the text that was read in the whole class. The pupils in year sixat the school already have uneven results in reading comprehension and the reading lessons that has been conducted in the two classes has for the most part consisted of whole class tutoring and individual work. LÄS MER
3. Vad kännetecknar forskningen om läsförståelsemetoden reciprocalteaching (RT)? : Med fokus på traditionell RT och varianter av RT
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka om och hur reciprocal teaching (RT) och olika varianter av RT gynnar elevers läsförståelse. Reciprocal teaching är en undervisningsmetod som har sitt ursprung i Palincsar och Browns forskning från 1980-talet och är influerad av Vygotskijs sociokulturella teori. LÄS MER
4. Språkutvecklande arbetsmetoder i årskurs 4-6 : En litteraturstudie om elevers läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att beskriva vilka språkutvecklande metoder som modern forskning lyfter fram för att utveckla elevernas läsförståelse i ett heterogent klassrum. Materialet är internationellt, vilket ger ett brett pedagogiskt perspektiv, och grundar sig i den sociokulturella teorin om lärande som bygger på Vygotskys teori om den närmaste utvecklingszonen. LÄS MER
5. Lärarpersektiv på lässtrategier : En intervjustudie om undervisning i lässtrategier i årskurs 7–9
Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The present thesis aims to investigate how seven teachers of Swedish in the compulsory school´s later years’ experience and describe the use of reading comprehension strategies in teaching, the difficulties that may arise and the knowledge the teachers have of reading comprehension strategies. The purpose is to explore which models’ teachers use in their teaching as well as how reading strategies are integrated. LÄS MER