Sökning: "Reciprocal teaching RT"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Reciprocal teaching RT.

  1. 11. Undervisningsmodeller för att utveckla elevers läsförståelse : En litteraturstudie kring hur lärare kan tillämpa undervisningsmodellerna RT, TSI, CORI och QtA samt vilka effekter modellerna har på elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Eriksson; Elin Andersson; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; undervisningsmodeller; Reciprocal Teaching; Questioning the Author; Concept-Oriented Reading Instruction; Transactional Strategies Instruction.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska och analysera forskning kring hur lärare kan tillämpa modellerna RT, TSI, CORI och QtA i läsförståelseundervisning för att utveckla elevers läsförståelse. Studien är riktad mot elever i årskurs 2 och 3. LÄS MER

  2. 12. Om läsförståelse i undervisningen : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hoodo Feysal; Madelaine Persson; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; transactional strategies instruction; reciprocal teaching och concept oriented reading instruction; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; TSI; RT och CORI;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka strategier och metoder forskningen förespråkar för undervisningen i läsförståelse för att främja elevers utveckling. Vilka undervisningsmodeller förespråkar forskningen i undervisningen av läsförståelse? Resultatet i denna litteraturstudie visar att lä rares kunskap ä r en viktig faktor i undervisnigen fö r att eleverna ska nå framgång i sin läsförståelse. LÄS MER

  3. 13. Att läsa på och mellan raderna : En studie av inferenser i textsamtal om en bilderbok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Stephanie Lingmert Karlsson; Johanna Persson; [2017]
    Nyckelord :Textsamtal; inferenser; läsförståelse; schema; lärprocesser;

    Sammanfattning : The main purpose of the study is to see if there is a difference in level of inferences pupils do with different amount of teacher support during text conversations. The focus of the text conversations is making inferences and asking questions to the text with the purpose to make balanced inferences. LÄS MER

  4. 14. På och mellan raderna - elevers upplevelse av reciprok undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Brunner; [2017]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; reciprok undervisning; motivation; metakognition; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Brunner, Andreas. (2017). På och mellan raderna - elevers upplevelse av reciprok undervisning. On and between the lines - student’s experiences of reciprocal teaching. LÄS MER

  5. 15. Reciprok undervisning som metod för ökad läsförståelse : En litteraturstudie om vad svensk forskning anser om reciprok undervisning som metod för ökad läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Martinsson; [2016]
    Nyckelord :Reciprok undervisning; Läsförståelse; Grundskolan; Grundsärskolan; Gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what scholars in Sweden think about reciprocal teaching as a method for increased reading comprehension. This area is not an area that is researched a lot in Sweden so the knowledge is limited but the studies that has been conducted shows that especially students with a low reading comprehension answers well to RT. LÄS MER