Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Undrar vem jag är på jobbet : En kvalitativ studie om fritidshemslärares och fritidspedagogers beskrivning av sitt dubbla uppdrag samt dilemman med det dubbla uppdraget

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Solmaz Jafari; Özlem Tamaddonzia; [2023]
    Nyckelord :dual assignment; after-school teacher; after-school educator; school time; fritidshemmet; fritidslärare; fritidspedagog; dubbla uppdrag; skoltid;

    Sammanfattning : The title of our essay is I wonder who I am at work. It is a qualitative study about the descriptions of leisure teachers and leisure educators of their dual mission and the dilemmas of the dual mission. The purpose of this study is to examine the dilemmas after-school teachers and after-school educators encounter in their professional role. LÄS MER

  3. 3. Exploring youth’s nature values and desirable future visions of the Royal National City Park in Stockholm

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning (BIG); Stockholms universitet/Stockholm Resilience Centre

    Författare :Hannah Thiel; [2023]
    Nyckelord :Desirable future visions ∙ Natures Futures Framework ∙ Royal National City Park Stockholm ∙ Three Horizons Framework ∙ Transformation ∙ Youth;

    Sammanfattning : As human activity continues to cause significant global issues, such as the decline of biodiversity, there is an increasing demand to engage with desirable visions of the future. Sustainability research emphasizes the significance of participatory approaches prioritizing nature and incorporating diverse human-nature relationships to promote more inclusive and sustainable paths to a positive future. LÄS MER

  4. 4. Återskapande och validering av konfiguration för kommunikationsstandarden IEC 61850 i fördelarstationer : Recreation and Validation of Configuration for the IEC 61850 Communication Standard in Distribution Substations

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Felix Lennartsson; [2023]
    Nyckelord :IEC 61850; IEC 60870–5; Substation Configuration Language; Electric Power Communication and Control; Communication Systems; Remote Terminal Unit; Protection Relays; IEC 61850; IEC 60870–5; substation configuration language; styrning av elkraftsystem; kommunikationssystem; remote terminal unit; reläskydd;

    Sammanfattning : I en fördelarstation i Ellevios elnät i Stockholm har en viktig konfigurationsfil försvunnit. Filen används för att beskriva styr- och kommunikationssystemet för övervakning och fjärrmanövrering av stationen från en driftcentral. Dessutom behöver operativsystemet på en enhet i kommunikationssystemet uppdateras. LÄS MER

  5. 5. Kvarnängsgården

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Veronica Thomsen; [2023]
    Nyckelord :offentlig; gårdsmiljö; tillgänglighet; agriculture; access; hybrid; greenhouse; stable; stall; växthus; kursgård; boende; LSS; LBI; Lantbruksbaserad insats; wood; farm;

    Sammanfattning : Kvarnängen är beläget 3,5 km norr om Nynäshamns stadskärna, omgivet av både ett stort rekreationsområde med idrottsmöjligheter i väst samt ett industriområde i öst. Tomten för Kvarnängsgården ligger i en dal, på en grusplan som tidigare var en båtuppställningsplats. LÄS MER