Sökning: "Recruitment Advertisement"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Recruitment Advertisement.

  1. 1. Ledaregenskaper sökes! : - en kartläggning av eftersökta ledaregenskaper utifrån platsannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :David Juniwik; Mathias Örså; [2023]
    Nyckelord :leadership; personality; traits; five factor model; job advertisement; recruitment; ledarskap; personlighet; egenskaper; femfaktormodell; platsannonser; rekrytering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att kartlägga de egenskaper som efterfrågas av produktionschefer inom tillverkning respektive chefer inom socialt och kurativt arbete utifrån platsannonser riktade mot dessa yrkeskategorier i Sverige. Genom att kartlägga egenskaper undersöks vidare om det går att se mönster, likheter eller olikheter beträffande efterfrågade ledaregenskaper på såväl aggregerad som på detaljnivå, vilka egenskaper som framstår vara de bästa prediktorerna för anställning eller avancemang samt ifall man eventuellt kan nå en bättre förståelse av framtidens ledare genom att kartlägga mönster av efterfrågade ledaregenskaper via femfaktormodellen. LÄS MER

  2. 2. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  3. 3. We are an Equal Opportunity Employer: The Use of Diversity Signals in Online Job Advertisements and Its Effect on Application Behaviors

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Hanh Lai Ho My; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; diversity; signaling theory; employer branding; linkedin;

    Sammanfattning : To attract talent and build a competitive advantage over competitors in the labor market, organizations may use pro-diversity statements in recruitment messages to portray themselves as being committed to diversity in the workplace. However, the benefits of this practice in terms of increasing the quantity of the applicant pool remain contested. LÄS MER

  4. 4. REKRYTERING AV KOMMUNDIREKTÖRER : En empirisk studie av offentliga värden i platsannonser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Jonsson; Emelie Oscarsson; [2023]
    Nyckelord :Democracy; public values; legality; objectivity; transparency; productivity; cost-effectiveness; goal and results management; leadership;

    Sammanfattning : The essay aims to empirically examine which public administration values that are used when recruiting municipal directors, with a focus on whether job advertisements contain a comprehensive picture of this important public mission, which can contribute to suitable people applying for this type of position. The purpose is limited to the following questions, which we intend to construct a theoretical framework around in order to be able to answer at a later stage: • Which public values are prominent in job advertisements for the recruitment of municipal directors and which values appear to a limited extent or not at all? • How are public values formulated in job advertisements for municipal directors in the form of word choice and reasoning? • What does the process look like in the creation of job advertisements for municipal directors? Recruiting well in terms of presenting from the beginning a comprehensive picture of the values and tasks of the position is important; especially in public administrations as employment affects the social-, political-, and economic parts of society. LÄS MER

  5. 5. Arbetsgivarkommunikation på sociala medier - Hur utformning av arbetsannonser påverkar mottagares attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Josefin Olsson; Helena Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :employer branding; brand attitude; elaboration likelihood model; EmpAt-scale; organizational attractiveness; arbetsgivarvarumärke; varumärkesattityd; EmpAt-skalan; organisationsattraktivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag är det viktigare än någonsin att vara en attraktiv arbetsgivare för att attrahera spetskompetens inom områden som IT och Tech. I takt med digitaliseringen har efterfrågan blivit större än utbudet för kompetenser inom dessa områden och arbetsgivarkommunikation har blivit ett allt mer aktuellt område inom fältet strategisk kommunikation. LÄS MER