Sökning: "Reflekterande praktiker"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Reflekterande praktiker.
1. I sökandet efter en grundton : en reflekterande berättelse om konceptuellt tänkande inom landskapsarkitektur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Landskapsarkitekter skulpterar, regisserar och komponerar våra livsmiljöer. Det är ett hantverk som kräver sin penna, sitt öra och ett känsligt sinne. Samtidigt befinner sig landskapsarkitekter i en kontext där en samhällelig utveckling knuffar regin in i stela processer och effektiviserade system (Bornemark 2018). LÄS MER
2. Tyst kunskap i socialt arbete : handling för hopp och hävstång (eller att få syn på kunskap genom upptäcktsfärder kors och tvärs)
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Begreppet tyst kunskap är centralt i uppsatsen och utgår från Polanyis förståelse att vi kan veta mer än vi kan säga. Syftet med uppsatsen är att utforska begreppet tyst kunskap med utgångspunkt i Polanyis teori om tyst kunskap. LÄS MER
3. Diskurser i förskollärarutbildningens VFU : Styrning i verksamhetsförlagdutbildning
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Uppsatsen har fokus på lärarutbildning, närmare bestämt VFU (verksamhetsförlagd utbildning) i förskollärarutbildning, som diskursiv praktik. Detta som ett exempel på styrning in i en yrkesroll genom sociala praktiker och diskurser inom utbildningen. LÄS MER
4. Den reflekterande praktikern - Åtta svensklärare i gymnasiet och deras reflektioner kring skrivundervisning och begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : När vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet skrivs in som begrepp i läroplanen 2011 betonas vikten av ett samspel mellan teori och praktik. Trots detta finns ingen enhetlig definition av begreppens betydelse eller hur begreppen bör tillämpas. LÄS MER
5. Den [själv]kritiska granskaren : En essä om hur kvalitetsbegreppet görs verksamt i förskole- och granskningspraktiken
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : I den här vetenskapliga essän är utgångspunkten min egen granskningspraktik. Jag undersöker den utifrån en undran jag emellanåt har om tillsyn och kvalitetsuppföljningar fyller det syfte de är tänkta att ha. Vilket är att öka kvaliteten i förskolor. LÄS MER